3dfx neemt voortouw op gebied van 3D-graphics voor Linux

Datum nieuwsfeit: 07-12-1999

---------- Forwarded Message ----------
Subject: PERSBERICHT - 3dfx verblijdt Open Source-gemeenschap.... Date: Tue, 7 Dec 1999 10:45:44 +0100

3dfx verblijdt Open Source-gemeenschap
met Glide-API en hardware-specificaties
3dfx neemt voortouw op het gebied van 3D-graphics voor Linux

Amsterdam, 7 december 1999 - 3dfx Interactive® Inc. (NASDAQ: TDFX) heeft vandaag bekendgemaakt dat het de software van haar Glide®-API (Application Programming Interface) beschikbaar stelt aan de Open Source-gemeenschap en bovendien de hardwarespecificaties vrijgeeft van alle beschikbare 3D-hardwareversnellers. Met dit initiatief zorgt 3dfx ervoor dat software-ontwikkelaars en de Open Source-gemeenschap beter in staat zijn drivers voor 3dfx-producten op meerdere platforms te ontwikkelen, ondersteunen en onderhouden. 3dfx gaat haar interne inspanningen vanaf nu vooral richten op de ontwikkeling van de allerbeste Direct3D- en OpenGL-hardwareplatforms.

Al Reyes, directeur strategische marketing van 3dfx Interactive: "Glide is van oorsprong een reactie op de behoefte in de branche naar een API waardoor ontwikkelaars goed konden inspringen op de opbloeiende 3D-technologie. We hebben nu een leidende positie weten te verwerven in 3D-graphics voor Linux en voor de Open Source-wereld in het algemeen doordat we programmeurs en ontwikkelaars de tools hebben gegeven waardoor ze API's voortdurend in de pas kunnen laten blijven lopen met de zich snel ontwikkelende 3D-hardware."

Scott Sellers, adjunct-directeur en chief technical officer van 3dfx Interactive: "Door de broncode van Glide en de programmeerspecificaties beschikbaar te stellen aan ontwikkelaars tonen we eens te meer aan dat we achter de Open Source-beweging staan. Met het vrijgeven van de API en de hardwarespecificaties wordt het mogelijk om snel drivers en andere toepassingen voor 3dfx-producten aan te passen voor gebruik op verschillende platforms. Dit is een stap die je van een marktleider mag verwachten en waarmee we bovendien onze kansen aanzienlijk vergroten om de standaard te worden voor 3D-hardware voor meerdere platforms."

Linus Torvalds, de grondlegger van het besturingssysteem Linux, gaf als commentaar: "3dfx heeft vandaag een substantieel gebaar gemaakt naar de Linux-gemeenschap door de broncode van de eigen API, Glide, tot Open Source-software te maken. Het bedrijf heeft hetzelfde gedaan met haar FXT1-textuurcompressiesoftware, wat aantoont dat haar uitgesproken steun aan Linux niet bij woorden alleen blijft. Doordat ze nu de beschikking hebben over de specificaties van alle bestaande hardware, kunnen ontwikkelaars 3D-graphics voor Linux ontwikkelen en optimaal gebruik maken van de vele mogelijkheden die de Voodoo-producten bieden."

"Het feit dat de Open Source-gemeenschap nu kan beschikken over Glide betekent dat de 3D-mogelijkheden van Linux-besturingssystemen aanzienlijk zullen toenemen," aldus Erik Troan, directeur engineering van Red Hat. "Aangezien eerst in augustus FXT1-textuurcompressie tot Open Source werd gemaakt en nu Glide en de hardwarespecificaties volgen, is Red Hat ervan overtuigd dat het 3dfx ernst is met het streven om het belangrijkste 3D-hardwareplatform voor Linux-besturingssystemen te worden."

De eerste versie van Glide voor Voodoo Graphics werd in 1996 door 3dfx geïntroduceerd. Het was speciaal ontwikkeld om het ontwikkelaars gemakkelijk te maken te profiteren van de 3D-hardwaremogelijkheden op 3dfx-producten. 3dfx ontwikkelt regelmatig nieuwe, revolutionaire digitale effecten en functies. Voorbeelden hiervan zijn de onlangs geïntroduceerde T-Buffer(tm)-technologie, waarmee cinematografische effecten op de PC mogelijk worden, en de Open Source FXT1(tm)-textuurcompressie, waardoor ontwikkelaars hun texturen complexer kunnen maken, hetgeen leidt tot een nog intensere 3D-ervaring bij de gebruiker.

Over 3dfx
3dfx Interactive leidt de 3D multimedia revolutie op het gebied van personal computers en consumentenproducten. Met haar gepatenteerde en award-winnende grafische chips, kaarten en software, biedt 3dfx de technologie om indrukwekkende visuele ervaringen te creëren. 3dfx is wereldwijd toonaangevend op het gebied van games, educatieve informatie, interactief amusement en multimediale zakelijke toepassingen. De producten van 3dfx zijn verkrijgbaar via toonaangevende PC-producenten, waaronder Compaq, Dell en Gateway, en in computerzaken overal ter wereld. Het hoofdkantoor van 3dfx Interactive is gevestigd in San Jose (Californië) en de ontwerp- en productievestigingen in Richardson, Texas, en Juarez (Mexico). 3dfx heeft tevens vestigingen in Slough (Engeland) en regionale kantoren in Parijs (Frankrijk). 3dfx Interactive (NASDAQ: TDFX) is op het Word Wide Web te bezoeken op www.3dfx.com

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Text 100 Public Relations 3dfx Interactive Inc.
Jeroen Breuer/Evelien van Waveren Andrew Humber, PR Manager EMEA Tel. + 31 20 5304338 Tel.: +44 (0) 1753 502 854
E-mail: (jeroenb@text100.nl) E-mail: (ahumber@3dfx.com) E-mail: (evelienvw@text100.nl)