Business Software dringt aan op legalisatie software

Datum nieuwsfeit: 07-12-1999

BSA dringt harder aan op legalisatie van software

Amsterdam, 7 december 1999 - Stichting Business Software Alliance Nederland (BSA) is in het kader van haar campagne gestart met een vervolgactie, die gericht is op het terugdringen van illegaal gebruikte software bij kleine en middelgrote bedrijven. Eerder dit jaar kregen bedrijven in diverse beroepssectoren een verzoek van de BSA om op vrijwillige basis een interne inventarisatie te maken van de gebruikte en geïnstalleerde software. Zij die nog niet reageerden, ontvangen nu een herinneringsbrief.

Het schrijven, waarin nogmaals het belang van een interne software-inventarisatie wordt benadrukt, is verstuurd naar accountants- en administratiekantoren, grafische bedrijven (waaronder leden van het KVGO, Koninklijk Verbond van Grafische Ondernemingen) en bedrijven die actief zijn in de burgerlijke en utiliteitsbouw. Meer dan de helft van alle aangeschreven bedrijven uit deze doelgroepen heeft inmiddels aan het verzoek van de BSA voldaan. Na inventarisatie hebben zij te kennen gegeven, voor zover het software van de leden van de BSA betreft, alle benodigde licenties te hebben verkregen. Bedrijven die binnen een door de BSA gestelde termijn kunnen verklaren voor alle geïnstalleerde software van BSA-leden licenties te hebben verkregen, zullen niet langer door de BSA worden benaderd over eventueel ongeautoriseerd gebruik van deze software in het verleden.

"We zijn tevreden met de resultaten van de legalisatiecampagne tot nu toe. Toch gaan we bedrijven, die nog niet aan ons verzoek hebben voldaan, wederom benaderen", verklaart Jos Heijmans, voorzitter van de BSA in de Benelux. "We willen bedrijven ervan bewust maken dat het voor hen belangrijk is te weten of er met legale software wordt gewerkt. Mede door het succes van de campagne, zullen wij deze directe aanpak ook volgend jaar door blijven zetten in andere beroepssectoren."

###

Sinds 1988 vertegenwoordigt de Business Software Alliance (BSA) wereldwijd de toonaangevende softwareproducten naar zowel overheden als bedrijfsleven en consumenten. De BSA licht softwaregebruikers voor op het gebied van auteursrechten, streeft naar een publieke opinie die innovatie aanmoedigt en verkoopkansen bevordert en strijdt tegen gebruik en distributie van illegale software.
Internationale leden van de BSA zijn Adobe Systems, Apple Computer, Attachmate, Autodesk, Bentley Systems, Compaq Computer, Corel Corporation, IBM, Intel, Intuit, Lotus Development, Microsoft, Network Associates, Novell, Sybase, Symantec en Visio Corporation.
Lokale leden in de Benelux zijn Aladdin Knowledge Systems, Davilex Software en AfAS Software.
Meer informatie over de BSA vindt u op www.bsa.nl. De BSA is bereikbaar op telefoonnummer 0800-899 85 66 of via Email: (contact@bsa.nl)

Noot voor redacties