Inprise en Sun Microsystems samen aan Java 2-platform Linux

Datum nieuwsfeit: 07-12-1999

Inprise en Sun Microsystems werken samen aan Java 2-platform voor Linux

Amsterdam, 7 december 1999 – Inprise Corporation heeft samen met Sun Microsystems een Linux-versie van het Java 2 Platform Standard Edition (J2SE) ontwikkeld. Deze samenwerking maakt het voor ontwikkelaars mogelijk om applicaties op basis van Java 2 te ontwikkelen en te gebruiken op Linux-werkstations en -servers. Ook kunnen bestaande Java-applicaties makkelijk worden overgezet naar het Linux-besturingssysteem.

“Deze aankondiging past in onze relatie met Sun en onderstreept het streven van Inprise om hoogwaardige technologie te bieden voor Linux en het Java 2-platform”, zegt Dale Fuller, interim-President en CEO van Inprise Corporation. “Inprise en Sun Microsystems zetten hiermee een belangrijke stap in het stimuleren van open, op standaarden gebaseerde network computing-architecturen waarbij technologie als Linux en Java 2 toegepast wordt. Zo kunnen Linux-gebruikers alle voordelen benutten van de vele Java-applicaties die al gebruikt worden in de netwerkeconomie.”

Inprise kondigde eerder dit jaar een gratis download aan van de bètaversie van de JBuilder Just-in-Time compiler voor Linux. Sun neemt nu een licentie op deze compiler als aanvulling op de Java 2 Software Development Kit (SDK) die nodig is voor het gebruiken van hoogwaardige Java-applicaties op Linux.

Volgens Jon Kannegaard, Vice-President en General Manager Java Platform, Software Products en Platforms bij Sun Microsystems, beschikt Inprise als één van de weinige bedrijven over de technologie om het Java 2-platform geschikt te maken voor Linux. “Deze aankondiging is een onderstreping van het feit dat Linux op het punt is gekomen, waarbij het door de industrie wordt beschouwd als een belangrijk besturingssysteem.”

De eerste versie van de Linux-poort van het Java 2-platform is nu beschikbaar op het Internet op
developer.java.sun.com/developer/earlyAccess/j2sdk122/ en zal geïntegreerd worden in JBuilder, de veelgeprezen ontwikkelomgeving van Inprise. De definitieve versie zal naar verwachting begin 2000 beschikbaar zijn.

Inprise
Inprise is een vooraanstaand leverancier van op Internettechnologie applicatieontwikkeling voor bedrijven en individuele programmeurs vereenvoudigen. Inprise biedt geïntegreerde, schaalbare en veilige oplossingen die wereldwijd populair zijn vanwege hun hoge gebruiksgemak, prestaties en productiviteit. Daarnaast onderscheidt Inprise zich door haar toewijding aan het open platform-principe, en haar ondersteuning aan softwareontwikkelaars over de hele wereld via de on line gemeenschap community.borland.com. Deze site biedt technische informatie, e-commerce-mogelijkheden, services en nieuws op het gebied van applicatieontwikkeling. Inprise is opgericht in 1983. Het hoofdkantoor staat in Scotts Valley in de Verenigde Staten.

Voor meer informatie:
Inprise Corporation