ANP 65 jaar: Real time-nieuws op internet

ANP

Dynamische service op 65e verjaardag ANP in de lucht

Real time-nieuws op internet

Rijswijk, 7 december - Op 11 december 1999 bestaat het ANP 65 jaar. Vanaf diezelfde dag kunnen afnemers van het ANP gebruik maken van een nieuwe dynamische service van het persbureau: ANP@Yoursite. Met dit product kunnen makers van internetkranten kiezen voor 24 uur per dag nieuwstoevoer, zeven dagen per week, speciaal bewerkt voor internet.

De meeste dagbladen hebben inmiddels ook een virtuele versie op internet. In veel gevallen is zo'n internetkrant vrij statisch: nieuws wordt eenmaal per dag ververst. Daarmee wordt voorbijgegaan aan de meerwaarde die internet kan bieden met real time-informatie. Steeds meer kranten staan echter op het punt de sprong te wagen naar een dynamische internetversie. ANP@Yoursite is daarvoor de complete oplossing.

Met ANP@Yoursite levert het ANP de grondstoffen in de vorm van tekst, beeld, infografieken en eventueel audio als halffabrikaat aan de uitgevers in de virtuele wereld. Deze kunnen naadloos in de huidige en toekomstige websites geïntegreerd worden. Met deze relatief goedkope basisdienst kunnen de kranten de menselijke tussenkomst sterk terugbrengen. De krant heeft zo meer middelen ter beschikking om zich toe te leggen op de kerncompetenties: het brengen van eigen nieuws, analyses en achtergrondinformatie.

Kenmerkend aan ANP@Yoursite is de flexibiliteit. De makers van de internetkrant bepalen hoe ze gebruik willen maken van de dienst: wanneer ze het nieuws willen ontvangen, in welke lay-out, met of zonder foto's en zelfs in welke computertaal. Daarnaast kunnen ze een keuze maken uit het soort nieuws, bijvoorbeeld sportnieuws, shownieuws, binnenlands nieuws of economisch nieuws.

Om de service zo goed mogelijk af te stemmen op de wensen van de afnemers is er intensief contact geweest met enkele krantenredacties. Daarnaast is gekeken hoe collega-persbureaus in andere Europese landen dergelijke internetdiensten hebben geregeld. De service van het Duitse persbureau DPA Online bleek het meest overeen te komen met wat het ANP wilde. Het Duitse bedrijf Higher Order heeft het systeem dat voor DPA is ontwikkeld, aan de eisen van het ANP aangepast.

Noot voor redacties