ROVER: Belang reiziger te weinig beschermd in taxiwetgeving

Datum nieuwsfeit: 07-12-1999

Reizigersbelangen onvoldoende beschermd in nieuwe taxiwetgeving

Vandaag heeft de Eerste Kamer zijn goedkeuring gehecht aan de wijziging van de Wet personenvervoer voor het taxivervoer. De Reizigersvereniging ROVER is van mening dat marktwerking kan leiden tot een beter product voor de reiziger. De overheid moet dan wel duidelijke kaders aangeven, waarbinnen de markt van taxivervoerders zich kan ontwikkelen en de belangen van de klanten worden veilig gesteld. Naar de mening van ROVER is het invoeren van uitsluitend een chauffeurspas daarvoor onvoldoende.

Bij het in werking treden van de wetswijziging in januari 2000 zijn de belangen van reizigers onvolledig gewaarborgd. Belangrijke zaken die de overheid wil overlaten aan de taxibranche, ziet ROVER bij voorkeur geregeld in de wet zelf. Voorbeelden zijn: - het opleggen van een klachtenregeling aan taxibedrijven; - de verplichte aansluiting van taxibedrijven bij een geschillencommissie; - de aanwezigheid van een boordcomputer, die onder meer een gespecificeerde nota kan leveren. Zodanig dat de consument de nota kan

vergelijken met het gepubliceerde tarief. - het waarmaken van de ministeriële belofte dat consumenten op iedere taxistandplaats een taxi naar keuze kunnen selecteren. Veel taxistandplaatsen behoeven nog ingrijpende aanpassingen.

ROVER betreurt het afschaffen van de 24-uurs beschikbaarheid van taxivervoer. Het betekent een miskenning van de sociale functie van de taxi, in het bijzonder in dunbevolkte gebieden en in de nachtelijke uren. ROVER meent dat concurrentie op kwaliteit het imago van de straattaxi stellig kan verbeteren, doch betwijfelt of een te grote verscheidenheid aan tarieven de manier is om het marktaandeel te vergroten. Diversiteit in tarieven vertroebelt het zicht van consumenten op het uiteindelijk te betalen bedrag. Efficiënte samenwerking met andere typen van vervoer kan een impuls geven aan de gewenste ketenmobiliteit.

Amersfoort, 7 december 1999