Politiebericht Hollands Midden

Afkomstig van: Chris van Egmond
Datum: 8 december 1999
·

Politie waarschuwt voor 'babbeltruc' Oegstgeest De politie Duin- en Bollenstreek Zuid, waarschuwt mensen voor een 'babbeltruc'. Donderdag 2 december jl. rond 17.00 uur werd hiervan een 65-jarige inwoonster van Oegstgeest het slachtoffer. Op het moment dat zij bij een geldautomaat aan de Kempenaerstraat geld wilde pinnen werd zij afgeleid door een keurige man die gebrekkig Frans sprak. Haar pinpas bevond zich al in de automaat en de code had zij al ingetypt. Een vrouw, die zo goed als zeker bij de man hoorde, stond op dat moment direct naast de automaat. Waarschijnlijk heeft zij gevolgd wat de vrouw als pincode intypte, brak op het moment dat de man de Oegstgeestse afleidde de opdracht af en nam de pinpas uit. De man gaf aan dat de automaat defect was hetgeen de Oegstgeestse geloofde omdat de opdracht was afgebroken en de pas niet terugkwam. Later bleek met de pas geld te zijn opgenomen.

Politie waarschuwt voor 'opdringerige' gootschoonmakers Oegstgeest De politie Duin- en Bollenstreek Zuid, waarschuwt mensen voor 'opdringerige' gootschoonmakers. Op 2 december jl. drongen zich twee jongemannen bij een bewoonster aan de Emmalaan op, met het verhaal dat de goot van haar huis vol met bladeren lag en dat zij hem schoon gingen maken. Daarbij liepen ze de hele woning door en hadden veel aandacht voor objecten. Mogelijk dat zij ook verantwoordelijk waren voor het losmaken van een raam. De bewoonster ontdekte de volgende morgen na het bezoek dat een normaal altijd goed tegen inbrekers vastgebonden raam, nu los was gemaakt. De jongemannen gaven aan van het bedrijf COMA te zijn uit Doetinchem. De politie onderzoekt de zaak.

Automobiliste rijdt tegen gevel Leiden
Op dinsdag 7 december, om half acht 's avonds, reed een automobiliste tegen de gevel van een woonhuis op de Hoge Rijndijk. De 61-jarige vrouw uit Aarlanderveen reed in haar auto over de Hoge Rijndijk, toen zij de macht over zijn stuur verloor. Ze raakte een geparkeerde bestelauto en reed vervolgens tegen de gevel van een woonhuis. Als gevolg van het ongeval raakte de gaskachel voor een deel los van de gevel en is de gevel beschadigd. De politie heeft de bestuurster van de auto aangehouden en heeft haar rijbewijs ingevorderd.

Drie woninginbraken Leiden
Op dinsdag 7 december zijn er in Leiden drie woninginbraken gepleegd. Een woninginbraak vond plaats in een flatwoning aan de 5 Meilaan. De politie heeft de bewoners van de flat geadviseerd om de toegangsdeur van de flatwoning goed gesloten te houden. Twee andere woninginbraken vonden plaats in de Merenwijk, aan de Lijsterbes en de Ligusterbes. Daar is door het openbreken van een raam aan de achterzijde van de woningen, verschillende goederen gestolen.

Verkeersongeval Rijpwetering
Gistermiddag, omstreeks 13.15 uur vond een verkeersongeval met letsel plaats op de Provincialeweg 5 te Rijpwetering. De 35-jarige bestuurder van een bestelauto, afkomstig uit Delft, reed over de weg in de richting van Roelofarendsveen. Hij wilde de afrit Rijpwetering nemen, doch zag op de borden dat het viaduct te laag was. Hij reed de afrit voorbij en stopte op een parkeerstrook even verderop om te keren. Hij stuurde links uit, in de veronderstelling dat de weg vrij was, maar een achteropkomende bestuurder reed vol op de bestelauto. Een inzittende van de bestelauto, een 35-jarige Leidschendammer, raakte licht gewond aan zijn hoofd. Een enorme ravage was het gevolg, want de bestelauto werd geheel vernield, alsmede een in de bestelauto staande keuken. De provincialeweg werd enige tijd afgesloten voor al het verkeer.

Valse aangifte Leiderdorp
Een 25-jarige Leiderdorper is verhoord voor het doen van valse aangifte. De man had afgelopen weekend aangifte gedaan van beroving van geld bij een tankstation aan de A-44. Daarbij zou veel geweld gebruikt zijn, want de man werd door de politie aangetroffen onder het bloed. De man werd toen voor behandeling naar het ziekenhuis overgebracht. Onderzoek wees echter uit dat er mogelijk sprake zou kunnen zijn van een valse aangifte. Tijdens het verhoor bekende de man valse aangifte gedaan te hebben en had o.a. zelf de verwondingen in zijn gezicht aangebracht. Ook bekende hij twee keer eerder valse aangifte gedaan te hebben, ook voor soortgelijke delicten. De man kwam tot het feit, omdat hij problemen had in de relatiesfeer en op zijn werk. Proces-verbaal is opgemaakt en de man krijgt vermoedelijk deze week nog een dagvaarding.

Mishandeling Gouda
Bij de politie is aangifte gedaan van een ernstige mishandeling van een 18-jarige Gouwenaar door een groep van ongeveer 6 totnogtoe onbekende daders. De Gouwenaar liep afgelopen zaterdagnacht, omstreeks 02.50 uur, met een aantal vrienden vanuit een horecagelegenheid richting De Waag. Er kwamen twee jongens hen tegemoet. Eén van hen liep tegen de aangever op en er werd over en weer gescholden. Eén van de twee jongens belde daarop met zijn GSM naar anderen en binnen korte tijd stonden er vijf a zes man rondom de aangever. De aangever is vermoedelijk bewerkt met een zogenaamde paralyser, waarna hij bewusteloos raakte. De groep bleef daarna op de jongen inschoppen. Zijn vriend probeerde hem nog te beschermen en ook hij kreeg schoppen en klappen. Politie en ambulance waren korte tijd later terplaatse en de jongen werd afgevoerd naar het ziekenhuis. De daders waren toen al vertrokken. Het slachtoffer is de gehele nacht bewusteloos gebleven en heeft o.a. een zware hersenschudding opgelopen. Naar de daders stelt de politie uiteraard een onderzoek in. De politie verzoekt dringend eventuele getuigen zich te melden op het bureau aan de Houtmansgracht.

Aantreffen / handel in vuurwerk Gouda
De politie heeft gisteren een onderzoek ingesteld tegen een 16-jarige Gouwenaar, die verdacht wordt van handel in vuurwerk. Naar aanleiding van binnengekomen informatie werd de woning van de jongen aan de Krugerlaan in Gouda bezocht en in een berging werden 28 dozen strijkers, 6 dozen nitraatklappers en een siervuurwerkpakket aangetroffen. Het vuurwerk is inbeslaggenomen en zal worden vernietigd. De verdachte werd aangehouden en is verhoord op het bureau. Hij krijgt een proces-verbaal.

Inbraak op klaarlichte dag Alphen a/d Rijn
Gistermorgen werd ingebroken in een woning aan de Maasstraat. Een draairaam werd aan de achterzijde van de woning geforceerd. Uit de woning worden een videocamera en twee trouwringen vermist. De politie stelt een onderzoek in.

Slachtoffer ongeval overleden Zevenhuizen
Gisteren is in het Dijkzichtziekenhuis te Rotterdam het 76-jarige slachtoffer overleden van een ongeval dat plaatsvond op 6 november jl. De vrouw uit Zevenhuizen was inzittende van een auto die op de kruisging Burg. Klinkhamerweg - Noordelijke dwarsweg in de flank werd aangereden door een bestelbus. Daarbij raakte zij ernstig gewond en werd op de IC-afdeling van het IJsselland ziekenhuis opgenomen. Later werd zij naar het Dijkzichtziekenhuis overgebracht waar zij gisteren overleed.

Aanrijding, doorrijden en drank in het spel Nieuwerkerk a/d IJssel Nabij de Julianasluizen aan de Rotterdamseweg in Gouda raakten bij het passeren twee auto's elkaar met de buitenspiegels. De 52-jarige autobestuurder uit Nieuwerkerk a/d Ijssel reed door. De bestuurder van de geraakte auto, een 23-jarige man uit Driebergen keerde zijn auto en ging achter hem aan. Beiden belden de politie vanuit hun auto. De Nieuwerkerker omdat hij dacht dat hij bedreigd werd en de Drieberger omdat hij dacht dat de Nieuwerkerker er vandoor ging. Uiteindelijk kwamen de twee tot stilstand achter het bureau van politie in Nieuwerkerk. Daar bleek dat bij de Nieuwerkerker sprake was van alcoholgebruik. Een ademanalyse wees een promillage van 0.60 uit. De politie maakt proces-verbaal op.

Politie lost mysterie rond onbekende pamflettenverspreider op Gouda Gisteren heeft de politie van Gouda het mysterie rond het huis-aan-huis verspreiden van pamfletten in diverse wijken van Gouda opgelost. Een 40-jarige ietwat in de war zijnde Goudse man is hiervoor verantwoordelijk. Hij bezorgde de laatste maanden huis-aan-huis eigen gedrukte pamfletten waarop het pedofiele slachtofferschap aan de kaak stelde. Dit leverde bij de politie de laatste tijd de nodige verontruste meldingen van ontvangers van deze pamfletten op. Toen de man gisteren weer met zijn opdracht bezig was in de Stadspolderstraat belde een bewoner de politie waarop deze de man aantrof. In zijn auto waren nog 3.000 pamfletten aanwezig. De politie heeft een gesprek met de man gehad en hoopt dat het hiermee gestopt is. Van strafbare feiten was geen sprake.

Noot voor de redactie/

Noot voor redacties