Patrick Dewael ontvangt minister Paul Murphy van Wales

BUITENLANDS BELEID EN EUROPESE AANGELEGENHEDEN

8 december 1999

Patrick Dewael ontvangt minister Paul Murphy van Wales

Gisterenmorgen had de Vlaamse minister-president Patrick Dewael een gesprek met Paul Murphy, minister (Secretary of State) voor Wales in de Britse regering. Beide regeringsleden hadden het onder meer over de relatie van hun deelstaat versus de nationale overheid en de rol van regio's in een toekomstig Europa.

Labourman Paul Murphy is pas sinds juni dit jaar "Secretary of State of Wales". Voordien was hij Brits minister voor Noord-Ierland en vanuit die functie betrokken bij de vredesonderhandelingen. Als Welshmen binnen de Britse regering waakt hij nu in Londen over de Welshe belangen.
Wales heeft, net als Schotland, sinds de rechtstreekse verkiezingen van 6 mei dit jaar, een eigen raad (council) van zestig leden en een executieve (cabinet). In tegenstelling tot Schotland waar over eigen wetgeving kan worden gestemd, kan men in Wales slechts aanvullende wetgeving (secundary legislation) voorzien bij de wetgeving van het nationaal parlement in Westminster.

Paul Murphy was vooral geïnteresseerd hoe Vlaanderen zich positioneert ten aanzien van de federale overheid en over het Vlaamse buitenlands beleid. Patrick Dewael schetste in het kort de werking van de Belgisch staatsstructuur en de rol hierin van de Vlaamse Gemeenschap.

De ontmoetingen met vertegenwoordigers van sterke Europese regio's past binnen het Vlaamse beleid om de positie van de constitutionele regio's te versterken binnen de Europese instellingen. Op dit ogenblik ontbreken hiervoor de passende instrumenten. Vlaanderen wil in dit debat het voortouw nemen. Eerder had Patrick Dewael hierover een gesprek met Donald Dewar, de Eerste Minister van Schotland.

info : Herman Knapen, woordvoerder van
minister Dewael - tel. (02) 553 29 11