CDA: Defensie-begroting lakmoesproef voor VVD

Datum nieuwsfeit: 08-12-1999

CDA TWEEDE KAMERFRACTIE

CDA: kan VVD de lakmoesproef bij Defensie aan?

Den Haag, 8 december 1999

CDA: Defensie-begroting lakmoesproef voor VVD

Het CDA zal bij de behandeling van de begroting Defensie de VVD uitnodigen om samen een amendement in te dienen om het Defensie-budget structureel te verhogen.

Woordvoerder Cees van der Knaap: .De VVD wil steeds voor een dubbeltje op de eerste rij zitten als het om defensie gaat. Er wordt het nodige geroepen maar weinig gedaan. De VVD heeft bij het regeeraccoord ingestemd met een jaarlijkse bezuiniging van 375 miljoen, die nu zelfs blijkt op te lopen tot ruim een half miljard. Fractie-voorzitter Dijkstal heeft inmiddels openlijk spijt betuigd over deze forse aanslag. Prima, want beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Een dergelijke spijtbetuiging vraagt echter wel om concrete daden. De VVD-motie bij de APB was een goed begin maar nog niet voldoende. Wij hebben een amendement voorbereid waarmee we de begroting van Defensie structureel verhogen met 100 miljoen. Wij nodigen de VVD uit dit amendement samen met ons in te dienen. Woordvoerder van den Doel heeft recentelijk in het NRC gezegd dat het debat over de Defensie-nota een lakmoesproef is voor alle politieke partijen. .Om te zien of zij daadwerkelijk bereid zijn de knelpunten op te lossen, ook als dit meer geld zou kosten. zo stelde van den Doel. Wij zijn benieuwd of de VVD zelf bereid is deze lakmoesproef te ondergaan en ons amendement mee te ondertekenen..

Woordvoerder: Cees van der Knaap 070-3182563

Voor verdere informatie: Bieke Oskam 070-3182509