CBS: Waarde bouwvergunningen 10 procent hoger

Vindplaats 2

CBS

CBS: Waarde bouwvergunningen 10% hoger

De waarde van de verleende bouwvergunningen was in de eerste negen maanden van 1999 ruim 10% hoger dan in dezelfde periode van vorig jaar. De waarde van de vergunningen voor zowel de woningbouw als voor bedrijfsgebouwen is gestegen volgens het CBS. Het aantal woningen waarvoor een bouwvergunning is verleend lag 2% hoger. Het aantal woningen waarvan de bouw is gestart in de eerste negen maanden van 1999 lag 9% lager dan vorig jaar. Het aantal opgeleverde woningen is met 15% afgenomen.

Stijging zakelijke dienstverlening
De waarde van de verleende bouwvergunningen voor de woningbouw lag in de eerste negen maanden van 1999 ruim 13% hoger dan in dezelfde periode van vorig jaar. Voor bedrijfsgebouwen was dit 7%. Vooral voor gebouwen in de zakelijke dienstverlening is de waarde met 40% fors gestegen.

Meer bouwvergunningen voor woningen
In de eerste negen maanden van 1999 is voor ruim 61 duizend woningen een bouwvergunning verleend. Dit is 2% hoger dan in dezelfde periode van vorig jaar. Deze stijging komt volgens het CBS voor rekening van de provincies Flevoland, Utrecht, Noord-Holland en Zuid-Holland. Met name in de grootstedelijke gebieden rond Amsterdam, Den Haag en Utrecht is sprake van een stijging van het aantal woningen waarvoor een bouwvergunning is verleend.

Minder nieuwbouw begonnen
In de eerste negen maanden van 1999 is gestart met de bouw van ruim 56 duizend woningen. Dit is 9% lager dan in dezelfde periode van het vorig jaar. Alleen in de provincies Flevoland, Noord-Holland en Zeeland is door het CBS een stijging waargenomen.

Minder woningen opgeleverd
Het aantal opgeleverde woningen lag in de eerste negen maanden van 1999 ruim 15% lager dan in dezelfde periode van vorig jaar. In bijna alle provincies is het aantal opgeleverde woningen ten opzichte van de eerste negen maanden van 1998 gedaald. Alleen in de provincies Drenthe, Utrecht en Gelderland heeft het CBS een stijging waargenomen.

Technische toelichting
De waardecijfers over de verleende bouwvergunningen hebben betrekking op bouwwerken (woningen en andere gebouwen) met bouwkosten van 50.000 gulden en meer (excl. BTW en grondkosten), waarvoor door een gemeente een bouwvergunning is verleend. De utiliteitsbouw wordt onderverdeeld in de marktsector en de budgetsector. De marktsector omvat agrarische gebouwen en bedrijfsgebouwen voor de industrie, bouwnijverheid, handel, horeca, vervoer, communicatie en zakelijke dienstverlening. De budgetsector omvat gebouwen voor de overheid, onderwijs, gezondheids- en welzijnszorg en overige dienstverlening (o.a. cultuur, sport en recreatie). Het CBS berekent deze uitkomsten op basis van gemeentelijke opgaven.

Noot voor redacties