Dierenbescherming tegen gebruik olifant bij actie McDonalds

Datum nieuwsfeit: 08-12-1999

Utrecht, 8 december 1999

Dierenbescherming tekent bezwaar aan tegen gebruik van olifant voor promotie-actie McDonalds

De Dierenbescherming afdeling Utrecht en omstreken heeft bij McDonalds en de gemeentelijke Dienst Stadsbeheer bezwaar aangetekend tegen het feit dat een McDonalds-filiaal afgelopen zaterdag 4 december een olifant naar de Utrechtse binnenstad heeft gehaald voor de promotie van enkele nieuwe producten.

Omdat de olifant een exotisch en wild dier is, dat van nature in uitgestrekte savannen en (sub-)tropische klimaten leeft, betekent een bezoek aan de winterse en drukbevolkte Utrechtse binnenstad op de zaterdagmiddag voor Sinterklaas naar de stellige mening van de Dierenbescherming voor de olifant veel stress en een aantasting van zijn welzijn en integriteit.

Daarom verzoekt de Dierenbescherming McDonalds dringend om in het vervolg rekening te houden met het welzijn en de integriteit van dieren en bij promotieacties geen gebruik meer te maken van wilde en exotische dieren. Om onnodige aantastingen van het welzijn en de integriteit van dieren in het vervolg te voorkomen, verzoekt de Dierenbescherming verder de gemeentelijke Dienst Stadsbeheer - de instantie die McDonalds hiervoor de vergunning heeft verleend - om in het vervolg voor het verstrekken van vergunningen aan evenementen met dieren advies in te winnen bij de Dierenbescherming en de landelijke inspectiedienst LID. Dit is ook conform het officiële gemeentelijke beleid. De Dierenbescherming adviseert de dienst sowieso geen vergunningen meer te verlenen voor evenementen met wilde en exotische dieren.

(Noot voor de pers:)
Nadere informatie bij: de Dierenbescherming afdeling Utrecht en omstreken, tel. 030-2468866 (vragen naar Michiel de Wit)

Bijgevoegd: brieven aan Dienst Stadsbeheer en McDonalds

McDonalds
t.a.v. filiaalmanager dhr. J. Swart
Lange Viestraat 3
3511 BK Utrecht

Utrecht, 7 december 1999

Betreft: olifantenactie Junglecampagne

Geachte heer Swart,

Van verschillende zijden ontvingen wij klachten over het feit dat u op zaterdagmiddag 4 december 1999 een olifant naar de Utrechtse binnenstad heeft gehaald ter promotie van enkele nieuwe producten. In tegenstelling tot wat u waarschijnlijk verwacht heeft, vonden veel potentiële klanten het dus géén leuke actie. Dit is de Dierenbescherming volledig met deze mensen eens. Waarom?

Een olifant is een wild en exotisch dier, dat van nature leeft in uitgestrekte savannen en in (sub-)tropische klimaten. In de vrije natuur heeft de olifant een enorm leefgebied en beweegt hij zich voort met enorme snelheden. Het betekent voor dit dier veel stress om op een winterse zaterdagmiddag naar de tjokvolle Utrechtse binnenstad gebracht te worden om daar aangelijnd kunstjes te moeten vertonen. Het was immers de zaterdagmiddag voor Sinterklaasavond, dus dat betekent topdrukte.

Wij willen u dringend verzoeken om in het vervolg rekening te houden met het welzijn en de integriteit van dieren en daarom bij promotieacties geen gebruik meer te maken van wilde en/of exotische dieren.

Graag vernemen wij wat uw reactie hierop is.

Hoogachtend,
DIERENBESCHERMING AFDELING UTRECHT EN OMSTREKEN

Mevr. drs. M.A. Gelderblom
voorzitter

P.S. een afschrift van deze brief gaat naar:
Dienst Stadsbeheer; McDonalds Nederland; Utrechts Nieuwsblad; Omroep Utrecht

Dienst Stadsbeheer/Afd. Wijk Beleid Sturing
t.a.v. dhr. H. Remkes
Ravellaan 96
3533 JR Utrecht
fax 2864766/286 4688

Utrecht, 6 december 1999

Betreft: vergunning McDonalds Junglecampagne

Geachte heer Remkes,

Hierbij tekent de Dierenbescherming afdeling Utrecht en omstreken bezwaar aan tegen het feit dat u vergunning heeft verleend aan McDonalds filiaal Lange Viestraat 3 te Utrecht om op zaterdag 4 december 1999 een olifant naar de Utrechtse binnenstad te halen ter promotie van enkele nieuwe producten.

Indien de gemeente het eens is met de Dierenbescherming dat dierenwelzijn een expliciet criterium dient te zijn bij het verlenen van vergunningen voor evenementen - en getuige actiepunt 27 van beleidsnota Dierenrijk Utrecht (Dienst Stadsbeheer, dec. '98) is dat het geval - had deze vergunning niet verleend mogen worden. Een olifant is een wild en exotisch dier, dat van nature leeft in uitgestrekte savannen en in (sub-)tropische klimaten. Om die reden is een olifant principieel niet geschikt om op te laten draven in de winterse Utrechtse binnenstad op de drukke zaterdagmiddag voor Sinterklaasavond. Wij begrijpen dan ook niet met welke argumenten de Dienst Stadsbeheer hiervoor een vergunning kan hebben verleend. Graag vernemen wij welke afwegingen hierbij gemaakt zijn. Te meer daar gemeenteambtenaar mevrouw Manders (tel. 2864360) deze week desgevraagd aangaf dat evenementen met exotische dieren 'in principe geen vergunning meer krijgen'. Waarom in dit geval dan wel?

De Dierenbescherming Utrecht e.o. waardeert dat zij in staat wordt gesteld de gevolgen van dierenwelzijn bij evenementen te controleren. Graag willen wij echter een stap verder gaan. Om onnodige aantasting van de integriteit en het welzijn van dieren te voorkomen, willen wij de Dienst Stadsbeheer vragen om in het vervolg bij de aanvraag van vergunningen voor evenementen met dieren vooraf advies in te winnen bij de Dierenbescherming Utrecht e.o. (en/of zoals in de nota Dierenrijk Utrecht, p.32 vermeld staat: bij de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming, tel. 035-6234081). Gebruik van exotische wilde dieren voor evenementen - zoals in dit geval van een olifant - zou nooit een positief advies krijgen, noch van de Dierenbescherming, noch van de LID. Weliswaar vermeldt u aangevraagde evenementenvergunningen in het Stadsblad, waar de Dierenbescherming als iedere inwoner van de stad op kan reageren, maar deze aankondigingen zijn zo summier dat hieruit niet op te maken valt of hierbij mogelijk het welzijn van dieren in het geding is. Graag vernemen wij in het vervolg van u wanneer dit het geval is.

In afwachting van uw reactie, verblijven wij, hoogachtend, DIERENBESCHERMING AFDELING UTRECHT EN OMSTREKEN

Mevr. drs. M.A. Gelderblom
voorzitter