ARCADIS betrokken bij renovatie Olympiastadium Berlijn

Datum nieuwsfeit: 09-12-1999

Arnhem, 9 december 1999

ARCADIS BETROKKEN BIJ RENOVATIE OLYMPIASTADIUM BERLIJN

Een consortium, waar ARCADIS deel van uitmaakt, is door de senaat van de stad Berlijn geselecteerd om de renovatie van het Olympiastadion, inclusief, ontwerp, bouw en financiering verder uit te werken. Naar nu wordt verwacht, zal in januari 2000 een overeenkomst met dit consortium worden gesloten. Het Duitse bouwbedrijf Walter Bau A.G. dat de leiding heeft in het consortium, werkt samen met ARCADIS aan het ontwerp en de engineering. Daarnaast is Amsterdam Arena bij het project betrokken voor de advisering over de exploitatie, terwijl ABN AMRO Duitsland de financiering regelt. Met een verwachte bouwsom van ruim 500 miljoen DM kan het project ARCADIS voor enkele tientallen miljoenen guldens aan werk opleveren. Het nieuwe stadion wordt in 2004 in gebruik genomen.

ARCADIS dankt haar positie in dit project aan de uitgebreide ervaring met stadionbouw in combinatie met een sterke aanwezigheid in Duitsland. Het meest aansprekende project is de Amsterdam Arena, waarvoor ARCADIS het ontwerp, de engineering en het project management verzorgde. Daarnaast was ARCADIS betrokken bij de verbetering van het Feijenoord Stadion in Rotterdam, terwijl op dit moment de ontwerp- en regie rol wordt ingevuld voor het nieuwe stadion van Roda JC. Bij veel van deze stadions is multifunctionaliteit het uitgangspunt.

Ook bij de renovatie van het Olympiastadium is dat het geval. Tevens is de renovatie nodig om de technische staat ingrijpend te verbeteren, het stadion aan te passen aan de huidige internationale normen en om de aantrekkelijkheid van het stadion voor bezoekers te vergroten. Zo zal een volledige overkapping van de tribunes worden gerealiseerd en worden tenminste 1.000 ondergrondse parkeerplaatsen gecreëerd.

Het Olympiastadium kent een lange geschiedenis. Het is begin deze eeuw naar het oorspronkelijke ontwerp van architect March gereed gekomen en daarna aangepast voor de Olympische spelen in 1936. Het vernieuwde multifunctionele stadion heeft een capaciteit van 77.000 zitplaatsen, waarvan 4.000 business seats. De belangrijkste gebruiker van het stadion is de Bundesliga voetbalclub Hertha BSC.

ARCADIS, met het hoofdkantoor in Arnhem, is een adviserend en uitvoerend ingenieursbureau op het gebied van infrastructuur, milieu en bouw. Verbetering van de woon- en werkomgeving is daarbij uitgangspunt. ARCADIS werkt aan integrale oplossingen voor projecten in meer dan 100 landen. Ruim 90% van de omzet wordt gerealiseerd in Euro's of Dollars. ARCADIS behoort thans met circa 8000 medewerkers tot de grootste ingenieursbureaus ter wereld.

Voor meer informatie: ARCADIS, afdeling communicatie, M.A. Opdam, (030) 605 87 83