De Heideroosjes + Revolt in Goudvishal Arnhem

Donderdag 9 December:
DE HEIDEROOSJES + REVOLT (bosnia) Entree: fl 15,-
Open: 20.00u

"I have a new favourite band! Imagine the level of NO FX and then multiply it by the level of Rage Against The Machine" deze woorden schrijft The Offspring gitarist Noodles in het voorjaar van 1999 in z'n internet dagboek daags na een optreden met DE

HEIDEROOSJES. Om daaraan toe te voegen "These guys are all over the place! They make me feel old!" De sympathieke Limburgse punkrockers hadden er onlangs na een succesvolle Duitse en Belgische tour met Offspring dus een beroemde supporter bij.

Maar eigenlijk is dat geen nieuws meer want iedereen die DE HEIDEROOSJES
live aan het werk ziet moet bekennen dat de band geen seconde verveelt en altijd barst van de energie. Dat is dan ook wat het viertal al tien jaar lang het liefste doet. Rammen, hakken, zagen en spuwen. En met succes, zoals bezoekers van o.a. Pinkpop ('95/'96/'99), Lowlands ('96/'97) en meer dan 700 (!) concerten door heel Europa kunnen beamen. Maar de roosjes zouden de roosjes niet zijn als ze niet zouden kicken op maffe

muzikale uitstapjes. Zo speelde de band al met een 24-koppige seniorenorkest en met het prestigieuze Metropole Orkest.

Wie had dat kunnen dromen toen vier eigenwijze Limburgse pubers in 1989
hun frustraties kanaliseerden door het maken van simpele punkrock. De platenbobo's in ieder geval niet want het duurde twee eigen beheer cd's
(Noisy Fairytales '93 en Choice For A Lost Generation '94) voordat de platenfirma's en journalisten zich massaal melden. Dat was na concerten
met bands als Bad Religion, Pennywise, Die Toten Hosen en vooral..dat ene cruciale optreden als opwarmertje op Pinkpop '95. Daar stond een bandje wars van sterallures, zonder platencontract de Goden uit de hemel
te beuken.

De daaropvolgende, derde cd FIFI ('96) betekende de grote doorbraak in

eigen land. De pers is unaniem positief (van De Volkskrant tot OOR en Veronica Gids tot Aardschok). Met hulp van
de hitsingle KLAPVEE! schoot het album bovendien door naar de Album Top 100 om daar ruim een half jaar te
verblijven. Waarmee De Heideroosjes Neerlands bestverkochte punkrock-album ooit afleverde!!

Een status die met het donkere KUNG FU ('97) gehandhaafd en verstevigd

werd. (De daarvan getrokken single WURST & KASE werd overigens de tweede hit van de band). Ondertussen zoekt en vind de band in het buitenland een nieuwe uitdaging. Na enkele
tourtjes door diverse Europese landen krijgt de band steun van s'wereld
grootste punklabel Epitaph Records. Zij contracteren de Heideroosjes en
brengen de verzamel-cd SMILEYOU'RE DYING uit in maar liefst 18 Europese
landen. Maf detail: de band doet geen promotie voor het verzamelplaatje
maar toch stoomt de cd één week na verschijnen de Top 100 binnen op nummer 75.

In mei 1999 verschijnt het vijfde album SCHIZO. (Geheel volgens het Heideroosjes-principe voor maximaal 30 piek in de winkels!). Een volwassen plaat, gemastered door Chris Blair (o.a. Sex Pistols, The Damned, Blur) in de legendarische Abbey Road Studio te London. Een plaat
waarbij de band niet alleen put uit de punkhistorie, maar ook invloeden
uit folk, metal en new wave laat horen. Inmiddels heeft de band dan enkele succesvolle Europese tournees (Duitsland, België, Frankrijk, Zwitserland, Spanje en Oostenrijk) achter de rug. Bovendien wordt het tekstueel engagement van De Heideroosjes in daden omgezet wanneer de band als één van de eerste Westerse popgroepen in 1998 naar het door oorlog kapotgeschoten voormalig Joegoslavië vertrekt. De onuitwisbare indrukken die de band daar opdoet zijn nu verwerkt in REGULAR DAY IN BOSNIA, een nummer van de nieuwe cd SCHIZO. De trip naar ex-Joegoslavië
toont de instelling van de band. Paradiso of een kapotgeschoten honk in
Sarajevo, het maakt niet uit. Inpluggen en gaan! Het voorprogamma van deze avond zal ook de band REVOLT zijn , deze uit Bosnie afkomstige punkband hebben DE HEIDEROOSJES zelf als voorprogramma uitgenodigd.

10 jaar na dato zijn DE HEIDEROOSJES nog steeds niet uitgebloeid. Sterker, met het contract bij Epitaph ligt Europese groei in het verschiet. Om met de woorden van de band te spreken "Dit soort muziek is niet persé mainstream maar heeft wel in ieder land een grote harde kern liefhebbers. Punkrock is een universele taal"

HOMEPAGE HEIDEROOSJES: www.heideroosjes.com