Groninger Landschap: aantal konikpaarden op gewenst peil

Datum nieuwsfeit: 10-12-1999

Stichting Het Groninger Landschap

Aantal konikpaarden op gewenst peil

MIDWOLDA - De Stichting Het Groninger Landschap heeft zeven konikpaarden op het Landgoed De Ennemaborg gevangen. Dit is gebeurd omdat anders de begrazingsdruk te hoog wordt. In het gebied blijven 28 konikpaarden lopen waardoor de begrazingsdruk op een konikpaard per 6 hectare komt te liggen. Bij deze dichtheid vindt door het gehele terrein nog steeds verjonging van bos plaats. Een aantal dieren is verkocht aan een natuurbeschermersorganisatie in België waar zij weer ingezet worden in natuurgebieden. De gevangen konikpaarden gaan eind deze week naar het gebied De Ronde Put bij het Belgische plaatsje Mol-Postel. Het transport naar België wordt verzorgd door transportbedrijf Duyvestijn uit Beerta. Ook uit het natuurgebied Schans Bourtange is een konikpaard gevangen. Dit is gebeurd om te voorkomen dat er bij die kudde inteelt plaatsvindt.

einde persbericht

Nadere informatie bij: