GodMessage: Nieuw gevaarlijk Internet vandaalprogramma

ALADDIN KNOWLEDGE SYSTEMS BV

GodMessage.HTML: NIEUW GEVAARLIJK INTERNET VANDAALPROGRAMMA

Het eSafe Content Security Response Team (CSRT) van het Israëlische Aladdin Knowledge Systems heeft opnieuw een reeks vandaalprogramma's ontdekt die aanzienlijke schade kunnen aanrichten onder Internet-surfers en gebruikers van email. De nieuwe vijandige code, die zich onder andere als 'GodMessage' bekend maakt, is vele malen gevaarlijker dan het onlangs gerapporteerde 'BubbleBoy' vandaalprogramma. Inmiddels heeft Aladdin een voorbeeld van 'GodMessage' ter beschikking gesteld aan de International Computer Security Association (ISCA) zodat ook leveranciers van conventionele antivirus software een oplossing kunnen ontwikkelen om dit nieuwe type Internet-gevaar te kunnen tegengaan.

Leveranciers van antivirus software hebben nog niet eerder te maken gehad met vijandige code die niet in een email-attachment is opgeslagen. Traditionele computervirussen in email-attachments kunnen eerst worden geactiveerd wanneer de gebruiker de attachment opent. GodMessage daarentegen, start zijn vijandige activiteiten zodra de email zelf wordt geopend. GodMessage (en de varianten hiervan) zijn in staat om via het Internet verschillende vijandige opdrachten uit te voeren. Deze kunnen variëren van pure diefstal, bijvoorbeeld in de vorm van het automatisch zoeken en doorsturen van informatie via het Internet, tot en met het vernietigen van de computer hard disk en CMOS.

Aladdin's benadering met eSafe wijkt drastisch af van de werkwijze van zogenaamde firewall's en/of conventionele antivirus software. De in eSafe gebruikte technieken monitoren continu de PC en het netwerk op vijandige of oneigenlijke activiteiten. Daarnaast wordt uiteraard ook gezocht naar de handtekening van bekende computervirussen. Bij vijandige activeiten op de PC of het netwerk blokkeert eSafe automatisch de betreffende actie zodat schade wordt voorkomen. Deze pro-actieve benadering voorkomt schade van hele groepen onbekende virussen of vandaalprogramma's.

Aladdin's eSafe versie 2.1 is afgelopen september door het Amerikaanse PCMagazine voor het tweede achtereenvolgende jaar verkozen tot 'Beste Internet Beveiligings Suite, inclusief antivirus bescherming'. Deze week heeft PCMagazine bovendien bekend gemaakt dat eSafe behoort tot 'één van de Beste Producten van 1999'.

Internetgebruikers die op de hoogte willen blijven van alle gevaren en oplossingen rondom vandaalprogramma's en computervirussen kunnen zich gratis abonneren op de automatische ontvangst van Aladdin's CSRT-nieuws. Aanmelden geschiedt via het Internet, www.esafe.com/csrt/

Noot voor redacties