2 miljoen huishoudens beleggen geld bancair

Datum nieuwsfeit: 10-12-1999
NIPO

Persbericht

Grote Bickersstraat 74 Telefoon (020) 522 54 44 nr. 2858 1013 ks Amsterdam Fax (020) 522 53 33

9 december 1999 E-mail (info@nipo.nl)

Postbus 247 Internet www.nipo.nl
1000 ae Amsterdam
%%

NIPO het marktonderzoekinstituut

2 miljoen huishoudens beleggen geld bancair; ABN AMRO volksaandeel 1999 Uit een grootschalig onderzoek in de 2e helft van 1999 bij
2.450 financiële beslissers, blijkt dat 2 miljoen huishoudens hun geld bancair beleggen. 1.1 miljoen huishoudens beleggen geld via levensverzekeringen. In totaliteit komt dit neer op circa 2.6 miljoen beleggende huishoudens. ABN AMRO is het meest populaire aandeel en wordt door 259.000 huishoudens in portefeuille gehouden. ABN AMRO volksaandeel van 1999, gevolgd door Ahold en Olie Aan de 815.000 huishoudens die beleggen in individuele Nederlandse aandelen (direct verhandeld via de AEX), is gevraagd welke aandelen zij binnen hun huishouden in portefeuille hebben. De meest verspreide aandelen zijn als volgt:

1. ABN AMRO 259.000 huishoudens

2. AHOLD 212.000

3. Koninklijke Olie 199.000

4. KPN 187.000

5. TNT Post groep 176.000

6. Baan 160.000

7. ING 155.000

8. Unilever 104.000

9. Elsevier 94.000
10. Philips 87.000
11. Hagemeyer 81.000
12. AKZO Nobel 72.000
13. AEGON 69.000
14. KLM 60.000
15. Fortis 49.000
16. Numico 49.000
17. Heineken 37.000
18. Vendex 37.000
19. ASM Lithography 37.000 huishoudens
Beleggen blijft populair; aandelenlease nog steeds populair en forse groei.

2.6 miljoen huishoudens beleggen op het ogenblik. Circa 2 miljoen huishoudens doen dat "actief" via bancaire producten terwijl 1.1 miljoen huishoudens beleggen via hypotheken, spaarverzekeringen en koopsommen/lijfrentes. De stijging in de verkoop van aandelen-leaseproducten heeft zich doorgezet. Hadden in 1998 270.000 huishoudens een aandelenleaseplan aangeschaft. Dit jaar is dat tot 430.000 huishoudens gestegen.
Verder blijkt dat de aandelen in plantages nooit van de grond zijn gekomen en zich hebben beperkt tot 31.000 huishoudens, die het avontuur in een tropisch land wilden wagen.
1 | Aantal beleggende huishoudens
<<...>> Bron: NIPO, 1999

De modelaandelenportefeuille van Piet en Truus Aandeel Kijken we naar de 815.000 huishoudens die Nederlandse aandelen in portefeuille hebben dan ziet de modelportefeuille van Piet en Truus Aandeel er als volgt uit.
Deze portefeuille is ooit aangekocht voor 52.000 gulden en is op het ogenblik 91.000 gulden waard. De aandelenportefeuille van Piet en Truus Aandeel is naar de volgende sectoren samengesteld:

Financiële Instellingen 22% Handel 5%

IT & Automatisering 20% Chemie 5% Telecommunicatie 12% Transport 4%
Voeding 10% Energie 3%

Industrie 9% Bouw 2%
Anders 8%

IT & automatisering, Financiële Dienstverlening en Telecommunicatie zijn de aantrekkelijkste sectoren Alle beleggende Nederlanders hebben we gevraagd welke sectoren zij het meest aantrekkelijk vinden om daar hun geld in te beleggen. In onderstaande grafiek hebben we de verhouding aangegeven tussen de mensen die de sector aantrekkelijk vinden ten opzichte van hen die het onaantrekkelijk vinden. Bij de sector financiële dienstverlening zijn er 8 beleggers die het een aantrekkelijke sector vinden tegen één die deze sector onaantrekkelijk vindt.
Transport en Bouw worden het onaantrekkelijkst gevonden. De favorieten zijn zoals we ook deels op de beurs zien, Telecom, IT & Automatisering en Financiële Dienstverlening.
2 | De aantrekkelijkheid van diverse beleggingssectoren <<...>> Bron: NIPO, 1999

De 5 belangrijkste motieven en strategieën om aandelen te kopen
Uit een veelheid van motieven en strategieën die de beleggers hanteren om aandelen te kopen zijn de 5 meest genoemde:

* Verwacht een hoog rendement 42%

* De koers is heel laag 31%

* Bedrijf heeft goede producten 25%

* De verhandelbaarheid van het fonds 23%
* Bedrijf heeft een goed management 20% Beleggen via levensverzekeringen nu vaak aanbevolen Het beleggen in een hypotheek, koopsom of beleggingsfonds wordt door de bezitters van deze beleggingsvormen het meest aan hun vrienden aangeraden. Tegen elke 3 beleggers die deze beleggingsvorm zeker of waarschijnlijk aanbevelen is er één belegger die het zijn vrienden waarschijnlijk of zeker niet aanbeveelt.
De aantrekkelijkheid van beleggen binnen een hypotheek zal een gevolg zijn dat men relatief minder premie hoeft te betalen voor de aflossing van het huis. De woonlasten worden door te beleggen lager, waardoor het kopen van een huis voor meer mensen is weggelegd.
3 | De mate waarin beleggers hun belegging aan vrienden aanbevelen <<...>> Bron: NIPO, 1999

Viervijfde van de mensen belegt met zelf gespaard geld Viervijfde van de mensen belegt met zelf gespaard geld, waar ze voor gewerkt hebben en inkomstenbelasting over betaald hebben. Dit onderstreept de juistheid van Vermeend om in het nieuwe belastingplan alleen nog maar vermogensbelasting te heffen en het dividend vrij te waren van de IB-belasting.
Bij eenvijfde vormt een erfenis of schenking de bron van het beleggen. Eén op de vijftien gebruikt de hypotheeklening als bron voor zijn beleggingen. Verder blijkt de spaarloonregeling en de gouden handdruk/afvloeingsregel voor één op de 20 mensen een vermogensbron te zijn. Huishoudens hebben 600 miljoen ontrokken aan beleggingen Door 700.000 huishoudens is de afgelopen 12 maanden 7.7 miljard gulden vrijgemaakt vanuit de bank- en spaarrekeningen om te beleggen; tegelijkertijd hebben 450.000 huishoudens 8.3 miljard gulden van het belegde geld onttrokken om er andere dingen mee te gaan doen zoals op een bankrekening (31%) te zetten of om er luxe goederen (42%) van te kopen.

Bij publicatie of verspreiding graag de bron: NIPO, het marktonderzoekinstituut vermelden. Voor eventuele vragen kunt u terecht bij de sector Financiële Dienstverlening Adriaan Eecen (020-5225 922).

Het veldwerk heeft plaatsgevonden in de zomer van 1999. Hierbij zijn 2.453 huishoudens ondervraagd die representatief zijn voor de 6,8 miljoen huishoudens in Nederland.

Steekproefmarges zijn op dit onderzoek van toepassing. Voor ongeveer 2500 respondenten zijn de marges plus/minus 1,8% bij resultaten van rond de 30% en plus/minus 2% bij resultaten van rond de 50%.

Dit persbericht staat op:

Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u altijd contact met de heer Eecen opnemen (020-5225 922).

Met vriendelijke groet,
NIPO, het marktonderzoekinstituut