Vlaams hoger onderwijs telt meer studenten

Datum nieuwsfeit: 10-12-1999

PERSMEDEDELING VAN HET KABINET VAN

MINISTER MARLEEN VANDERPOORTEN

VLAAMS MINISTER VAN ONDERWIJS EN VORMING

10 december 1999

Hoger onderwijs telt meer studenten

Vanaf het academiejaar 1991-92 wordt in het hogescholenonderwijs bij aanvang van het academiejaar een beperkte statistische telling georganiseerd. In het universitair onderwijs werd deze beperkte statistische telling voor de derde maal georganiseerd.

Het doel van deze spoedtelling is een indicatie te bekomen van het aantal studenten in de hogescholen en universiteiten bij de start van het academiejaar. De tellingsdatum is 29 oktober 1999. Gezien de uiterste datum van inschrijving 1 februari van het lopende academiejaar is, betekent dit dat de gegevens van de beperkte statistische telling niet definitief zijn. Bovendien worden de aangeleverde cijfers niet geverifieerd door de leden van het verificatiekorps. De officiële telling van de studentenpopulatie voor het academiejaar 1999-2000 gebeurt op 1 februari 2000.

In het hoger onderwijs studeren er in het academiejaar 1999-2000 globaal 156.911 studenten. Ten opzichte van de spoedtelling bij de aanvang van het vorig academiejaar stijgt de totale studentenpopulatie met 1.972 (+1,27 %). Het aantal vrouwelijke studenten bedraagt 53,71% van het totaal aantal studenten hoger onderwijs.

De stijgende trend van het aantal studenten hoger onderwijs is volledig aan het hogescholenonderwijs toe te schrijven. Er zijn in het academiejaar 1999-2000 100.237 studenten ingeschreven aan de hogescholen (+2.152 studenten of +2,19 %) ten opzichte van het vorige academiejaar). In het hogescholenonderwijs is 73,05% van de studenten ingeschreven in een opleiding van één cyclus. De grootste absolute stijging doet zich, anders dan het voorgaande academiejaar, voor in het studiegebied "onderwijs" (+1.894 studenten, of +13 %). Daarna volgen de studiegebieden "industriële wetenschappen en technologie" (+455 studenten) en "handelswetenschappen en bedrijfskunde" (+314 studenten). Opvallendste daler is "gezondheidszorg" (-833 studenten of -7,42%); deze daling is het resultaat van een sterke daling in de opleidingen van één cyclus (-1.140 studenten of -10,53%) en een stijging in de opleidingen van twee cycli (+307 studenten of +77,13%). Dit laatste is een gevolg van de implementatie van het decreet van 23 juni 1998 betreffende de hervorming van het hoger onderwijs in de kinesitherapie en de revalidatiewetenschappen in de Vlaamse Gemeenschap, waardoor met ingang van het academiejaar 1998-1999 en progressief de twee-cycli- opleiding "kinesitherapie" werd georganiseerd.

De studentenbevolking in het universitair onderwijs kent een lichte daling. Er zijn dit academiejaar 56.674 studenten aan de universiteiten ingeschreven. (-180 studenten of -0,32 % ten opzichte van het vorige academiejaar). De Katholieke Universiteit Leuven blijft de grootste universiteit met 20.547 studenten, dit ondanks een daling met 3,18 % t.o.v. het vorig academiejaar. De Universiteit Gent volgt op de voet met 19.383 studenten (stijging van 1,57% t.o.v. vorig academiejaar).

Wat betreft de aantrekkingskracht van de verschillende studiegebieden blijft het studiegebied "rechten, notariaat en criminologische wetenschappen", ondanks een verlies van 219 studenten, het grootste aantal studenten tellen (8.192 studenten). Het studiegebied "economische en toegepaste economische wetenschappen" kent een toename van 223 studenten en staat op de tweede plaats met 7.136 studenten. Ook het studiegebied "psychologische en pedagogische wetenschappen" blijft groeien (+229 studenten) en blijft met 5.689 studenten op de derde plaats staan.

Meer informatie kan bekomen worden in de publicatie "Beperkte statistische telling van de studenten in het hoger onderwijs" van het departement onderwijs. De brochure kan besteld worden bij de afdeling Informatie en Documentatie - Cel Publicaties Onderwijs aan de kostprijs van 100 frank. (tel 02/553.66.53; fax. nr. 02/553.66.54 of via e-mail (publicaties.onderwijs@ond.vlaanderen.be))

info : Nic Vandermarliere, woordvoerder van minister Vanderpoorten - tel. (02) 553 99 11 e-mail: (persdienst.vanderpoorten@vlaanderen.be)