GM neemt strategisch belang van 20% in Subaru

Datum nieuwsfeit: 10-12-1999

Aalsmeer, 10 december 1999

GM neemt strategisch belang van 20% in Subaru/Fuji Heavy Industries partnership Subaru en General Motors

Persinformatie

General Motors Corporation en Fuji Heavy Industries Ltd., de producent van Subaru, zijn heden een strategische alliantie overeengekomen. Deze stelt beide partners in staat tot samenwerking op het gebied van design, ontwikkeling en de productie van personenautos en vrachtwagens. Takeshi Tanaka, President en Chief Executive Officer van Fuji Heavy Industries, spreekt van een zéér positieve ontwikkeling, zowel voor General Motors als voor Subaru.

Onderdeel van de alliantie is dat General Motors voor 1,4 miljard dollar een belang van 20 procent neemt in Fuji Heavy Industries. GM wordt daarmee de grootste aandeelhouder van Fuji, waarbij de deelname van 20 procent strookt met het verlangen van Fuji/Subaru om volledig onafhankelijk te kunnen blijven opereren. Topmannen van beide kerngezonde - ondernemingen onderstrepen dan ook dat het gaat om samenwerking.

Op het hoofdkantoor van Fuji Heavy Industries in Tokio wordt benadrukt dat Subaru volledig autonoom blijft. Het financieel kerngezonde Fuji is in de afgelopen tijd door diverse Amerikaanse en Europese autoconcerns benaderd voor samenwerking, maar koos uiteindelijk voor aansluiting bij GM, de grootste automobielbouwer ter wereld. Vorig jaar zette GM 161 miljard dollar om en verkocht het bedrijf wereldwijd 8,1 miljoen personenautos en vrachtwagens. Bij GM werken wereldwijd een kleine 400.000 mensen.

"De alliantie maakt het ons mogelijk om autonoom te blijven handelen, waarbij de voordelen van het partnership evident zijn. De overeenkomst stelt zowel GM als Subaru in staat tot verdere groei, wereldwijd. GM wil sterker worden in Japan, Fuji wil zijn positie in Noord-Amerika en Europa verder uitbouwen. Alle mogelijkheden voor die groei zullen optimaal benut worden", stelt Takeshi Tanaka, CEO van Fuji Heavy Industries. "Los daarvan is General Motors ons altijd al in positieve zin opgevallen door de manier waarop dit concern met dergelijke samenwerkingsovereenkomsten pleegt om te gaan. Ik doel dan met name op hun belangen in Isuzu Motors Ltd. (49 procent) en Suzuki (10 procent). Ook in die gevallen blijkt General Motors een uitstekende partner, met respect voor de autonomie van de partijen waarmee ze samenwerkt."

Volgens G. Richard Wagoneer, president en CEO bij General Motors, zullen beide deelnemers aan de alliantie sterker voor de dag komen. "Er is sprake van twee gezonde autofabrikanten, die elkaar uitstekend kunnen aanvullen."

De samenwerking zal volgens hem betrekking hebben op zowel producten, distributie, onderdelen, technologie en inkoop. Wat technologie betreft zegt General Motors vooral van Subaru te kunnen leren als het gaat om vierwielaandrijving en continu variabele transmissies voor compacte voertuigen.