MKB-ers vinden partners op Fishnetwork-event

Datum nieuwsfeit: 10-12-1999
Senter

09 Sep 1999.

MKB´ers vinden partners op Fishnetwork-event voor uitvoering van vernieuwende ideeën

MKB-bedrijven in de vissector die een innovatief R&D-idee hebben, kunnen binnenkort andere Europese bedrijven ontmoeten om samen projecten op te zetten. Senter/EG-Liaison organiseert een internationale partnermeeting `Fishnetwork´ op het gebied van visserij, visverwerking en aquacultuur op vrijdag 10 december 1999 in het Sheraton Hotel op Schiphol. Voor samenwerkingsprojecten is een CRAFT-subsidie beschikbaar. Dit Europese subsidieprogramma heeft de komende vier jaar een budget van fl. 3,3 miljard. Tijdens de bijeenkomst geeft EG-Liaison de subsidiemogelijkheden aan voor projectideeën. Inschrijven voor het evenement is mogelijk tot 7 oktober 1999.

De bijeenkomst is bedoeld voor leveranciers, producenten en eindgebruikers die te maken hebben met visserij, visverwerking en aquacultuur. Op het gebied van visserij en visverwerking valt hierbij te denken aan scheepsbouw en #onderhoud, productie van materialen, zoals verpakkingen, netten, kratten, productie van visverwerkingsmachines, maar ook aan logistiek, transport en visverwerking. Met betrekking tot aquacultuur kan worden gedacht aan duurzame kweeksystemen, visvoeding en innovatieve kweekmethodes. Daarnaast richt de partnermeeting zich op ingenieursbureaus, universiteiten en kennisinstellingen.

Doel: samenwerking

Het doel van de bijeenkomst is samenwerking tussen Europese MKB-bedrijven te stimuleren met betrekking tot onderzoek en ontwikkeling voor nieuwe toepassingen binnen de vissector. Tijdens de bijeenkomst komen partijen met `dezelfde ideeën´ of elkaar aanvullende expertise met elkaar in gesprek. Deze gesprekken hebben tot doel te onderzoeken of concrete samenwerking mogelijk is.

Samenwerking biedt voordelen.

Europese samenwerking biedt bedrijven voordelen. Door samenwerking kan een bedrijf kosten en risico´s delen. Samenwerking op Europees niveau biedt als extra voordeel dat er door verschillende geografische afzetmarkten geen concurrentie is tussen gelijksoortige bedrijven die samenwerken aan een onderzoeks- of ontwikkelingsproject. Ook is het via Europese samenwerking mogelijk om aanvullende expertise te bundelen die in het ene land wel en in het andere land niet aanwezig is. Verder biedt Europese samenwerking bedrijven de mogelijkheid om langdurige internationale contacten op te bouwen.

CRAFT-subsidie

Samenwerkingsprojecten die uit deze bijeenkomst voortkomen, kunnen gebruik maken van het CRAFT-programma. Hierin is de komende vier jaar fl. 3,3 miljard beschikbaar voor Europese samenwerkingsprojecten tussen MKB-bedrijven. Het programma subsidieert de volledige kosten van onderzoeks- en ontwikkelingswerkzaamheden die aan een externe organisatie (instituut, universiteit of bedrijf met voldoende R&D-capaciteit) worden uitbesteed. Voorwaarde is wel dat samenwerking plaats vindt tussen minimaal drie MKB-bedrijven uit ten minste twee landen en een onderzoeksinstelling.

Inschrijven?

Inschrijven voor het event `Fishnetwork´ is mogelijk tot en met 7 oktober 1999 bij Senter/EG-Liaison. Voor meer informatie of inschrijving: Robert Dijkstra, EG-Liaison, telefoon (070) 361 02 50 of internet www.egl.nl/fishnetwork.