Lubbers accenten voor Ontwikkelingssamenwerkingsbeleid

Den Haag, 9 december 1999

Conferentie op vrijdag 10 december in Den Haag

Lubbers legt accenten voor Ontwikkelingssamenwerkingsbeleid in 21-ste eeuw

Prof. drs. R.F.M. Lubbers (hoogleraar Globalisering aan de Katholieke Universiteit Brabant te Tilburg) zal vrijdag 10 december a.s. op de startconferentie over Ontwikkelingssamenwerking in de 21-ste eeuw een aantal accenten leggen voor het beleid in de 21-ste eeuw. De conferentie die georganiseerd wordt door de Eduardo Freistichting in samenwerking met de Werkgroep Internationale Samenwerking en het NCDO vormt de start van het themajaar Ontwikkelingssamenwerkingsbeleid in de 21-ste eeuw en vindt plaats in hotel Crowne Plaza (Van Stolkweg 1) te Den Haag.

Lubbers pleit voor:

het doordenken van ontwikkelingssamenwerking vanuit global interdependence (wereldwijde afhankelijkheid en verbondenheid), met de opdracht te werken aan een "just sustainable and participatory society";

ook in ontwikkelingssamenwerking moet het komen tot een nieuwe symbiose van politiek, regeringen dus, bedrijfsleven en civil society.

Dit betekent onder meer

bevordering van good governance in en met die landen, waarmee Nederland een bijzondere ontwikkelingsrelatie heeft;

steun in die landen aan projecten van onderen op, met intense betrokkenheid van niet-gouvernementele organisaties en lokaal bestuur;,/LI>

bijzondere aandacht voor armoedebestrijding, onderwijs en familieplanning (birth control);

inspelen op de bereidheid in het rijke noorden met name in de civil society-natuur (conservation, dus) projecten te steunen; deze projecten geven ruimte voor inkomensoverdracht, armoedebestrijding en ontwikkeling van lokale gemeenschappen;

ondersteunen van new governance, dus druk op het bedrijfsleven vanuit civil society, waar het betreft arbeidsvoorwaarden en het milieu en tegelijkertijd ook macro, dus op het niveau van het bestuur, bijdragen aan een betere afstemming van het uitbreidend handelssysteem en de kwaliteit van het bestaan (zogenaamde shallow integration, aangevuld met new governance)1

verbetering van de rol van intergouvernementele organisaties alsmede van de Verenigde Naties en de daaraan gerelateerde instellingen.

Op de tekst van de heer Lubbers rust een EMBARGO tot aan het moment van uitspreken op vrijdag 10 december om 17.15 uur

De startbijeenkomst van het themajaar Ontwikkelingssamenwerking in de 21-ste eeuw wordt op vrijdag 10 december a.s .om 17.00 uur geopend door drs. W.K.N. Schmelzer (voorzitter van de Eduardo Freistichting). Daarna houdt prof. drs. R.F.M. Lubbers de hoofdinleiding over Ontwikkelingssamenwerking in de 21-ste eeuw. Daarna vindt er discussie plaats met het panel. Het panel bestaat uit mw. A.M.A. van Ardenne-Van der Hoeven (CDA-Tweede Kamerlid), drs. M.J. van den Berg (oud-voorzitter NOVIB en PvdA-Europarlementariër) en drs. H.H.J.

Labohm (Instituut Clingendael). Dagvoorzitter drs. P. Bukman (voorzitter van de Werkgroep Internationale Samenwerking en

oud-minister voor Ontwikkelingssamen-werking) sluit de bijeenkomst om

20.30 uur af.

In 2000 zijn er nog drie conferenties. Tijdens de conferentie eind

maart staat het internationale economische kader centraal. Bij de juniconferentie is sociale cohesie en maatschappijopbouw in

ontwikkelingslanden het onderwerp. De reeks wordt afgesloten met een slotconferentie najaar 2000.

Voor meer informatie: CDA-partijvoorlichting, telefoon 070 3424814/842