KPN verkrijgt meerderheidsaandeel in Duitse mobiele operator

Datum nieuwsfeit: 10-12-1999

Persbericht - 9 december 1999

KPN VERKRIJGT 77.5% AANDEEL IN DUITSE MOBIELE OPERATOR E-PLUS

Belangrijke Europese positie door samenwerking met BellSouth

KPN neemt een belang van 77,5 procent in de derde mobiele operator in Duitsland E-Plus. KPN gaat een samenwerking aan met BellSouth die haar huidige 22,5 procent behoudt. De overname, waarmee een bedrag van EUR 18,7 miljard gemoeid is, brengt KPN Mobiel op een derde positie qua marktpotentieel in Europa.

De overname en de samenwerking met Bell South vormen een belangrijke stap in de mobiele strategie zoals KPN die recent tijdens Telecom '99 in Genève bekendgemaakt heeft. KPN krijgt hiermee een sterke positie op een van de meest attractieve Europese mobiele markten. Duitsland heeft, op een totale bevolking van 82 miljoen mensen, een verhoudingsgewijs laag aantal mobiele bellers. Waar in Europa gemiddeld 33 procent van de bevolking over een mobiele telefoon beschikt, is dat in Duitsland nog maar 23 procent. De Duitse markt voor mobiele telefoons kent daarmee het hoogste groeipotentieel van alle Europese markten.

Deze overname vormt een belangrijke stap in de ontwikkeling die KPN momenteel doormaakt in de richting van een meer op groei en internationalisatie georiënteerd bedrijf. Op dit moment komt 40 % van de inkomsten van KPN uit IP/data en mobiele activiteiten. Na de transactie wordt dat 60%.

reacties van CEO's
Wim Dik, bestuursvoorzitter en CEO van KPN: "We hebben al eerder duidelijk gezegd dat we zo'n belangrijke positie kunnen bereiken door samen te werken met de juiste partner. We zijn ervan overtuigd dat we in Bell South een ervaren partner in moderne telecomdiensten gevonden hebben met een heldere kijk op nieuwe ontwikkelingen. Met hen zullen we in staat zijn onze groei op de mobiele Europese markten te versnellen."

BellSouth verklaarde dat het KPN als partner geselecteerd heeft omdat KPN gezamenlijke zeggenschap bood over E-plus en de optie om een belang te nemen in KPN of KPN Mobiel.
"KPN is een behendige, agressieve speler op de telecommarkt met verscheidene mobiele belangen in Europa, "verklaarde F. Duane Ackerman, voorzitter en CEO van BellSouth. "We gaan ervan uit dat de samenwerking succesvol zal zijn en extra kansen creëert voor BellSouth in Europa.

We hebben een aanvankelijke investering van ongeveer US$ 150 miljoen in E-Plus omgezet in een asset van US$ 7,8 miljard", zei F.Duane Ackerman, Voorzitter en CEO van BellSouth. "Dit is goed nieuws voor de aandeelhouders van BellSouth omdat we een waardevermeerdering hebben gecreëerd van US$ 5,4 miljard die nu niet is weerspiegeld in onze aandelenkoers".

de transactie
Bell South maakt gebruik van zijn 'right of first refusal' om 100% van de aandelen in E-Plus te kopen. KPN koopt een belang van 77,5% en betaalt hiervoor EUR 9,1 miljard cash. Behalve deze betaling bestaat de transactie uit de volgende onderdelen:
BellSouth behoudt 22,5% van de aandelen in E-Plus voor minimaal 18 en maximaal 48 maanden. Gedurende de tussenliggende periode heeft BellSouth twee opties:

1. Het belang te converteren in een aandelenbelang van rond 19 % in KPN (gebaseerd op het huidige aantal uitstaande aandelen);
2. Het belang te converteren in een gelijkwaardig belang in KPN Mobiel; een belang dat thans gewaardeerd wordt op ca. EUR 6,4 miljard. In het geval BellSouth ervoor kiest om een van deze opties niet uit te oefenen, kan het aandeelhouder in E-Plus blijven.

Om verdere expansie te versterken zal Bell South daarenboven een converteerbare lening van USD 3 miljard verstrekken aan KPN. Deze converteerbare lening geeft BellSouth recht op een verdere deelneming in KPN, die echter in totaal niet meer mag bedragen dan 24,9% van KPN's totale aandelenkapitaal. BellSouth krijgt geen zitting in de Raad van Commissarissen van KPN.

De transactie moet nog goedgekeurd worden door de toezichthoudende en mededingings-autoriteiten en zal naar verwachting begin 2000 worden afgerond.

gevolgen voor KPN
Zoals gebruikelijk bij grote acquisities in de mobiele sector ligt een verwatering van de winst per aandeel op de korte termijn in de rede maar na 2 à 3 jaar wordt een krachtige versnelling van de groei verwacht. Door de overname zal de omzetgroei van KPN in de komende drie jaar naar verwachting met 5 tot 7 extra procentpunten toenemen, en de jaarlijkse EBITDA-groei met 6 tot 8 extra procentpunten. KPN herbevestigt zijn eerder gepubliceerde voornemen om over 1999 en 2000 tenminste een gelijk dividend uit te keren als in 1998. Vanaf 2001 zet KPN in op een dividendbeleid waarbij wordt uitgegaan van een total return per aandeel van tenminste het niveau van het jaar 2000. Een beleid dat het nieuwe bedrijfsprofiel weerspiegelt.

financiering
De overname door KPN wordt gefinancierd met een overbruggingskrediet van EUR 13 miljard, waarvoor een consortium van internationale banken onder leiding van JP Morgan en ABNAMRO, inclusief Citibank, Dresdner Bank, ING Barings, Warburg Dillon Reed, volledig garant staat. Het overbruggingskrediet zal worden geherfinancierd door de voorgenomen beursgang van KPN Mobiel in het eerste half jaar van 2000, door het afstoten van bepaalde 'non-core' bedrijfsmiddelen en verder met vreemd vermogen.

over E-Plus
E-Plus is de derde mobiele operator in Duitsland. Met zo'n 3,5 miljoen klanten aan het eind van 1999 heeft E-Plus een marktaandeel van 16%. Het bedrijf exploiteert een landelijk GSM 1800-netwerk bestaande uit zo'n 7000 basisstations. Het hoofdkantoor staat in Düsseldorf. Er werken in totaal 3000 mensen. E-Plus realiseerde in 1998 een omzet van 1480 miljoen DM, 60% meer dan in 1997.

over Koninklijke KPN
KPN is het grootste telecombedrijf in Nederland. Het biedt een volledig pakket telecom- en ICT-diensten in eigen land en is zelfstandig of samen met partners actief in andere West- en Midden-Europese landen. KPN richt zich op groei in vier kernactiviteiten: mobiel, vaste telefonie, IP-/datadiensten, en Internet-, call center en mediadiensten. In Nederland heeft KPN 9 miljoen aansluitingen op het vaste net en is het marktleider in mobiele telefonie (3,6 miljoen klanten) en Internetdiensten. Via KPNQwest levert KPN IP-/datadiensten aan bedrijven en grootverbruikers in Europa. KPN heeft een marktkapitalisatie van ca. NLG 70 miljard en realiseerde over 1998 een omzet van NLG 17.719 miljoen en een netto resultaat van NLG 1.515 miljoen. De nettowinst over het eerste halfjaar van 1999 bedroeg NLG 918 miljoen, bij een totale bedrijfsomzet van NLG 8.849 miljoen. De winstprognose voor 1999 bedraagt ruim NLG 1,7 miljard.

Nu de Duitse operator E-Plus aan de alliantie wordt toegevoegd, wordt de nieuw gevormde dochter KPN Mobiel een grote pan-Europese mobiele operator met zo'n 8 miljoen klanten.
KPN's is op dit moment actief in: Nederland, Belgie (KPNOrange), Hongarije (Pannon), Oekraine (UMC), Bulgarije (Mobikom, overnameproces loopt nog) en Indonesie (Telkomsel).

over BellSouth
BellSouth is een communicatiebedrijf met een omzet van USD 25 miljard. Het levert diensten op het gebied van vaste telefonie, mobiele telefonie, kabel en digitale TV, reclame, en Internet- en dataverkeer aan meer dan 36 miljoen klanten in 20 landen over de hele wereld waaronder Nederland, België, Denemarken, Duitsland, Het Verenigd Koninkrijk, Israël, China, India, Singapore en enkele landen in Latijns Amerika: Argentinië, Brazilië, Chili, Ecuador, Panama, Peru, Nicaragua, Uruguay en Venezuela. Het verwacht mid-2000 diensten te gaan leveren in Guatemala.

Noot voor de redactie (

Noot voor redacties