Gehandicapten boos over nieuwe vuurwerkcampagne

Datum nieuwsfeit: 10-12-1999

Logo Leefwijzer

10 december 1999

SIRE brandt haar vingers aan vuurwerkcampagne

Gehandicapten boos over negatieve beeldvorming

Mensen met een handicap zijn erg boos over de nieuwe vuurwerkcampagne die afgelopen dinsdag door de Stichting Ideële Reclame (SIRE) is gelanceerd. De campagne is beledigend en schadelijk voor de beeldvorming over mensen met een handicap of een chronische ziekte. De Gehandicaptenraad, de Algemene Nederlandse Gehandicapten Organisatie en vijf andere organisaties eisen stopzetting van de campagne.

Volgens SIRE raken jongeren die gehandicapt worden door gestunt met vuurwerk, in een sociaal isolement. Zij kunnen geen vriendinnetje krijgen, worden door hun vrienden uitgelachen en kunnen niet meer meedoen met het normale leven. Volgens Jan Troost, voorzitter van de Gehandicaptenraad, worden de vooroordelen over gehandicapten bevestigd door de SIRE-campagne: 'Gehandicapten worden afgebeeld als losers, stumpers en kneuzen. Je kunt volgens de SIRE alleen maar volwaardig aan de samenleving deelnemen als je geen fysieke beperkingen hebt. Dat is natuurlijk onzin'.

Vanmiddag is er een overleg tussen de zeven gehandicaptenorganisaties en de SIRE. Als de SIRE niet aan de eisen van de organisaties tegemoet komt, dan wordt eind van de middag bekendgemaakt welke acties zullen volgen.

Klik hier om de gewraakte reclameposters te zien.

(Bron: Gehandicaptenraad, 10 december 1999)