Politiebericht stad Groningen

Dagelijkse berichten district Groningen/Haren

Zaterdag 11 december 1999

Vrouw aangehouden
In een horecagelegenheid aan de Zonnelaan in Groningen heeft de politie gisteravond een 23-jarige vrouw uit Groningen aangehouden. Medewerkers van het horecabedrijf zagen middels een bewakingscamera dat de vrouw, die samen was met twee mannelijke bezoekers, betrokken was bij het openbreken van een gokkast. Toen het personeel het drietal daarop aansprak wisten de beide mannen te ontkomen. De medewerkers konden de vrouw echter beletten de zaak te verlaten en droegen haar over aan de politie. Zij is ingesloten voor nader onderzoek en verhoor.

Hennepkwekerij
De politie heeft gisteravond in een woning aan de F.D. Rooseveltstraat in Groningen een in werking zijnde hennepkwekerij aangetroffen. De politie stelde een onderzoek in nadat omwonenden het langdurig stromen van een kraan hadden gemeld. Bij de komst van de politie bleek inderdaad dat het water uit de woning naar buiten liep. Bij onderzoek in het pand werd op de bovenetage een professionele hennenplantage gevonden. Er groeiden 255 plantjes terwijl de opbrengst van een vorige oogst lag te drogen. Het onderzoek wees tevens uit dat de elektrische apparatuur van de kwekerij (lampen, afzuiging en een bevochtiginginstallatie) gevoed werd met stroom dat buiten de elektriciteitsmeter om werd afgetapt. De kwekerij is in overleg met de Officier van Justitie ontmanteld en de aangetroffen planten en apparatuur zijn in beslag genomen. De bewoner van de woning was niet thuis. Hij wordt nader door de politie gehoord.

Mannen aangehouden wegens bedreiging
Wegens bedreiging heeft de politie gisteravond twee 31-jarige mannen uit Groningen aangehouden in de Turftorenstraat in Groningen. Eén van de mannen kreeg in een café ruzie met de eigenaar toen hij een in de zaak staand beeld wilde meenemen. Nadat de café-eigenaar weigerde het beeld af te staan dreigde de verdachte hem met een pen in de ogen te zullen steken. De pen werd hem daarop door de eigenaar met hulp van andere cafébezoekers afhandig gemaakt. Daarop dreigde de verdachte op de eigenaar te zullen schieten met een vuurwapen. Hij wekte daarbij de indruk inderdaad een wapen op zak te hebben. Hierop is de man wederom door bezoekers overmeesterd en buiten de zaak gebracht. Daar werd hij opgehouden tot de komst van de gewaarschuwde politie. Zijn eveneens 31-jarige metgezel wilde zijn vriend te hulp komen en stapte in zijn auto en reed daarmee in op de groep mannen die andere verdachte in bedwang hield. Door een fiets voor de wagen te gooien kon worden voorkomen dat de bestuurder inderdaad tegen mensen aanreed.

Beide verdachten zijn door de politie meegenomen naar het bureau. De automobilist is na verhoor heengezonden. De andere verdachte is voor nader onderzoek en verhoor ingesloten.

Man dreigt met mes
In het asielzoekerscentrum aan de Laan van de Vrede in Groningen heeft de politie gistermiddag een 17-jarige man uit Sierra Leone aangehouden. De man, die van AZC-medewerkers eiste overgeplaatst te worden naar Utrecht omdat hij ontevreden was over het verblijf in het AZC, kreeg daarover ruzie met het personeel. Daarbij trok de man op een gegeven moment een mes en bedreigde een 36-jarige beveiligingsmedewerkster. Nadat de politie was gewaarschuwd legde de man het mes weg, maar was vanwege zijn agressieve houding niet benaderbaar. Bij de komst van de politie nam de man opnieuw een mes en dreigde zich zelf te zullen verwonden, nadat hij eerst nog een politieman met het mes had bedreigd. Door langdurig op de man in te praten gelukte het de politie in samenwerking met de beveiligingsmedewerkers de man op andere gedachten te brengen. Hij is meegenomen naar het politiebureau en ingesloten voor nader onderzoek en verhoor.

Dronken automobilist geeft valse naam op
Wegens rijden onder invloed heeft de politie vannacht op de Herebrug in Groningen een 33-jarige automobilist uit Hoogezand aangehouden. De man viel op door zijn roekeloze rijgedrag. Hij reed met hoge snelheid en slingerend over het Zuiderdiep en de Ubbo Emmiussingel. Bij controle bleek de man te hebben gedronken. Er werd bij de ademanalyse een bloedalcoholgehalte van bijna 0.9 promille gemeten. Op het politiebureau gaf de man een valse naam op. Hij bleek niet in het bezit te zijn van een rijbewijs. Omdat de man in verband met drankgebruik niet kon worden verhoord is hij ingesloten. De auto waarin de verdachte reed - eigendom van een 32-jarige man uit Hoogezand - bleek niet te zijn verzekerd. De bestuurder wordt na verhoor heengezonden.

Onbekende automobilist ingesloten
Een totnogtoe onbekende automobilist is vannacht door de politie aangehouden na een achtervolging door de Groninger binnenstad. De man werd door surveillerende politiemensen opgemerkt toen hij in zijn auto met hoge snelheid in verboden richting door de Gelkingestraat reed. De man negeerde een stopteken van de politieauto en reed met hoge snelheid weg in de richting van de Kreupelstraat, achtervolgd door de politiewagen. Hij bleef weigeren te stoppen en verhoogde zijn snelheid, die op het Boterdiep opliep tot boven de 100 km per uur. Op de kruising met de Korreweg reed de man bijna een fietser omver en kon vervolgens in de Nieuwe Ebbingestraat worden klem gereden. Hij weigerde uit de auto te komen en kon na een vechtpartij met politiemensen worden overmeesterd. De man weigert tot nu toe zijn personalia bekend te maken. Hij is ingesloten voor nader onderzoek. Ook de herkomst van de auto, die naar alle waarschijnlijkheid niet van de verdachte is, is onduidelijk. Het is niet uitgesloten dat de wagen is gestolen.

De politie stelt een nader onderzoek in.

Drugdealer aangehouden
Gisteravond heeft de politie een 21-jarige man uit Groningen aangehouden wegens het verkopen van harddrugs. Surveillerende politiemensen zagen dat bij de man, die met zijn brommer in de Poelestraat stond, een bekende druggebruiker wegliep. Bij onderzoek troffen politiemensen nog drie gebruikershoeveelheden heroïne en cocaïne aan. Hij werd meegenomen naar het politiebureau en na verhoor met een proces-verbaal heengezonden. De drugs zijn in beslag genomen.

Man beledigt politieagenten
De politie heeft vannacht een 18-jarige man uit Groningen aangehouden. De man reed zonder helm en verlichting op zijn brommer door de Poelestraat. Toen hij daarop door surveillerende politiemensen werd aangesproken schold de man de agenten meerdere keren uit. Daarop is hij aangehouden wegens belediging. Na verhoor op het politiebureau is de man heengezonden. Hij kreeg een proces-verbaal wegens belediging.

Voor nadere informatie: afdeling voorlichting, telefoon 0 50 - 5 995 010