Bulk carrier Hyundai Spirit veilig terug bij eigenaren

Datum nieuwsfeit: 11-12-1999

IJmuiden, 11 december 1999

126.000 ton wegende bulk carrier Hyundai Spirit veilig terug bij eigenaren

De Hyundai Spirit, die drie weken geleden is vlotgebracht door het Nederlandse Wijsmuller Salvage B.V., is 11 december aan de eigenaren teruggegeven in Ulsan, Korea.

De zwaar beschadigde bulk carrier was in eerste instantie met succes vlotgebracht door het bergingsteam Wijsmuller Salvage B.V. Het lukte het bergingsteam om de bulkcarrier vlot te brengen door het drijfvermogen terug te brengen waarbij gebruik werd gemaakt van luchtkussens in 15 compartimenten en het leegpompen van 2 delen van de zwaar verzwakte bulkcarrier. Op het moment dat de bergingsploeg te hulp werd geroepen door de eigenaren, troffen zij het schip aan in een zeer slechte staat met 6 van de 8 ruimen en machinekamer beschadigd en vol met water.

Na het vlotbrengen van de bulk carrier ging het bergingsteam door met het lossen van dat deel van de lading dat nog in goede staat verkeerde. Na het lossen hiervan werd in eerste instantie aandacht gegeven aan het versterken van de luiken van de ruimen nummers 1 en 7 ( nummers 2 en 8 waren reeds verstevigd voor het vlotbrengen van de bulk carrier). Hierna werd de machinekamer afgesloten en onder druk gezet waardoor het drijfvermogen van de bulkcarrier verbeterde en zij minder diepgang kreeg.

Op 3 december was de Hyundai Spirit gereed, nadat zij geballast was, om te worden gesleept naar Ulsan. Het slepen werd uitgevoerd door de sleepboten Neftegaz 14 en de Neftegaz 56. Totaal hadden de sleepboten 5 dagen nodig om de bulkcarrier in Ulsan te krijgen.

De Hyundai Spirit ging voor anker in de buitenhaven bij Ulsan op 8 december. De volgende dag werd de bulkcarrier versleept naar de binnenhaven, waar ze op 1 nautische mijl verwijderd van de scheepswerf voor anker ging. Dezelfde dag werd de Hyundai Spirit ontballast waardoor ze een mindere diepgang kreeg zodat ze het droogdok kon bereiken. Op 11 december werd de Hyundai Spirit het droogdok binnengebracht met behulp van havensleepboten. Na ondertekening van het contract van levering kon de Hyundai Spirit, na bijna twee maanden in handen te zijn geweest van de experts van Wijsmuller, teruggegeven worden aan de eigenaren.

Voor meer informatie en foto's kunt u contact opnemen met:

Wijsmuller Holding B.V.
Milou Mulder