Cursus filosofie 'de klassieke en postklassieke systemen'

Datum nieuwsfeit: 11-12-1999

Antieke Westerse filosofie
De grote systemen, Koen Verrycken 11 december 1999

CURSUSPROGRAMMA "ORIËNTATIE IN VERSCHEIDENHEID" 1999

Stichting filosofie Oost - West

Van 10.00 -16.30 uur; toegang ƒ 50,- per dag aan de zalen te voldoen.
Adres: Vergader- en zalencentrum "Vredenburg 19", Vredenburg 19 in Utrecht.

Koen Verrycken behandelt tijdens de tweede cursusdag de grote klassieke en postklassieke systemen met nadruk op de volgende thema's:
° Het ontstaan van de metafysica (Heideggers interpretatie van Plato)
° Het gesloten wereldbeeld van Aristoteles
° Filosofie als levenswijsheid (Epicurisme en Stoa)
° Filosofie en verlossing (het Neoplatonisme).

De syllabus Historische inleiding tot de filosofie van Koen Verrycken bevat materiaal voor beide collegedagen Antieke westerse filosofie.

Aanbevolen literatuur
° De Strycker E., Beknopte geschiedenis van de antieke filosofie, de Nederlandse boekhandel, Antwerpen, 1967 en latere uitgavan
° Hadot P., Qu’est-ce que la phylosophie antique?, Gallimard, Parijs, 1995
° Held K., Trefpunt Plato. Een filosofische reisgids door de antieke wereld, Rainbow pocketboeken, Amsterdam, 1995
° Verhoeven C., Voorbij het begin. De Griekse filosofie in haar spiegel, Ambo, Baarn, 1984 1985, 2 delen.

Prof Dr. K. Verrycken (1949) studeerde oude talen, geschiedenis en filosofie aan de K.U. Leuven en promoveerde op het proefschrift God en wereld in de wijsbegeerte van Ioannes Philoponus. De overgang van een Alexandrijns-Neoplatonische naar een christelijke scheppingsleer (1985). Nu is Koen Verrycken hoogleraar voor geschiedenis van de filosofie en metafysica aan de Universiteit Antwerpen (UFSIA).

Algemene gegevens:
1. FOW is een landelijke organisatie: de Stichting Filosofie Oost-West wil bijdragen aan de ontwikkeling van mondiaal denken op basis van begrip en respect en niet op basis van politieke macht, economisch gewin of Westerse dominantie. Zij streeft ernaar dat de verschillen in denken samen komen tot een dialoog. De Stichting is levensbeschouwelijk neutraal.
2. Op negen zaterdagen per jaar verzorgen - parallel aan elkaar - vier docenten elk vier uur colleges over een vastgelegd onderwerp.
3. Data voor 1999 zijn 13 november en 11 december.
4. Folder en inschrijven bij: het secretariaat van Filosofie Oost - West, Zaanmarktstraat 18, 4811 BREDA of e-mail info@filosofie-oostwest.nl
5. Website www.filosofie-oostwest.nl