Humanitaire organisaties maken balans 'Help Kosovo' op

Datum nieuwsfeit: 12-12-1999
Rode Kruis Vlaanderen

Humanitaire organisaties maken balans op van actie 'Help Kosovo'

Zoals beloofd maken vandaag 12 december, zes maanden na het vredesakkoord in de Balkan, de 6 humanitaire organisaties (Artsen zonder Grenzen, Balkanactie, Caritas Internationaal Hulpbetoon, Oxfam Solidariteit, Rode Kruis en Unicef) de balans op van de actie 'Help Kosovo' en 'SOS Kosovo' die zij in het voorjaar gezamenlijk organiseerden.

De actie bereikte een eerste hoogtepunt op 26 april tijdens de gezamenlijke televisieactie van VTM en VRT en nadien op 18 mei op de Franstalige zenders RTBF en RTL-TVi. Niet minder dan 725 miljoen frank kwam binnen op het eenheidsrekeningnummer 12-12. Daarnaast ontvingen de organisaties nog meer dan 500 miljoen frank direct op hun eigen rekeningen. Het verwachte totaalbedrag van 1.204.000.000 frank werd daarmee nog overschreden.

De gelden op het eenheidsnummer werden verdeeld onder de 6 organisaties volgens een bij het begin vastgelegde verdeelsleutel, gebaseerd op het relatief gewicht van elke organisatie in de fondsenwerving van 1998. Er werd eveneens rekening gehouden met de taalrol van de schenkers.

Zoals uit de hierna volgende rapporten zal blijken heeft de uitzonderlijke vrijgevigheid van de bevolking, het bedrijfsleven en de overheid de humanitaire organisaties in staat gesteld niet enkel directe noodhulp te leveren maar ook voorzieningen te treffen voor de wederopbouw en hulp op langere termijn.

Hoewel de regio en haar bewoners de laatste tijd minder in de belangstelling stonden zijn lang niet alle noden opgelost. De winter op de Balkan is lang en hard en de schade van de gevechten en de bombardementen aan onder meer infrastructuur en huizen is nog lang niet hersteld. De eerstkomende tijd zal het dan ook noodzakelijk blijven de bevolking te blijven bijstaan. De humanitaire organisaties zijn blij en dankbaar dat zij dankzij de financiële steun van de bevolking hieraan kunnen bijdragen.

1999 was spijtig genoeg weer een jaar met vele rampen en conflicten. De golf van solidariteit met de slachtoffers van het conflict op de Balkan is echter één van de lichtpunten. De humanitaire organisaties danken iedereen die op één of andere wijze hiertoe heeft bijgedragen.

Brussel, 12 december 1999

* Artsen zonder Grenzen

* Balkanactie

* Caritas Internationaal Hulpbetoon

* Oxfam Solidariteit

* Rode Kruis

* Unicef

Hulpverlening Rode Kruis-Vlaanderen op de Balkan tijdens en na de Kosovo-crisis

Voor meer informatie:
Leen Tullen, tel. kantoor: (02)645.45.01, gsm: (075)64.00.23, fax: (02)646.04.41, e-mail: perszaken@redcross-fl.be Rode Kruis-Vlaanderen-Perszaken, Vleurgatsesteenweg 98, 1050 Brussel.