Toshiba introduceert Educatie Programma voor onderwijs

Datum nieuwsfeit: 13-12-1999

Notebook PC’s verdiepen het onderwijs

Toshiba Educatie Programma is van belang voor àlle vormen van onderwijs

Capelle a/d IJssel, 13 december 1999 - Toshiba introduceert het Educatie Programma voor het Nederlandse onderwijs. Het betreft een reeks adviesdiensten rondom het effectief gebruik van notebook PC’s door leerlingen, studenten en docenten. Het project richt zich op de integratie van informatie- en communicatietechnologie (ICT) in het gehele onderwijs: van de basisschool tot en met het wetenschappelijk onderwijs. Het gebruik van PC’s wordt immers steeds minder doel op zich, maar meer en meer een effectief leermiddel bij alle vakken.

Binnen het onderwijs wordt veel over ICT gesproken. Men weet echter vaak niet wààr te beginnen. Toshiba heeft daarom samen met een aantal partners teams gevormd om onderwijsinstellingen te helpen met het opstellen van een plan van aanpak. Het plan leidt er toe dat het ICT-project binnen de school gericht wordt gestart, waarbij studenten, ouders, docenten èn bestuur tevoren duidelijk inzicht hebben in kosten en baten. De faciliteiten die Toshiba en de partners in het Educatie Programma bieden, beperken zich niet tot de apparatuur en software, maar omvatten ook uitgekiende financieringsvormen die aansluiten bij de middelen die de overheid aan het onderwijs beschikbaar stelt. Bovendien kunnen de onderwijsinstellingen rekenen op deskundige ondersteuning bij de logistiek, hulp bij het ontwerpen en realiseren van de juiste ICT-infrastructuur en begeleiding tijdens de implementatie daarvan.

Notebook PC’s hebben een stimulerende invloed op iedere vorm van onderwijs. Dat wijzen experimenten en onderzoeken over de hele wereld uit. Als leerlingen en studenten de beschikking hebben over een eigen mobiele PC, nemen de vaardigheden om informatie te vergaren en te analyseren merkbaar toe. Bovendien verbeteren de resultaten van het studeren thuis en stijgt de kans dat leerlingen problemen zèlf oplossen. De eigen notebook PC stimuleert ook ouders om zich actief met de studie van hun kinderen bezig te houden. Docenten kunnen zich daardoor volledig concentreren op de echte bottle-necks in een studie, zodat hun kennis en tijd aanzienlijk efficiënter wordt benut. De beschikbaarheid van notebook PC’s geeft docenten bovendien de kans hun steun aan leerlingen te differentiëren, zodat ieder de leerstof in zijn eigen tempo kan opnemen, zo wijzen de onderzoeken uit.

Toshiba is al meer dan tien jaar over de hele wereld nauw betrokken bij ICT-projecten en experimenten in het onderwijs. De ervaring leert dat het opstellen van een aantal desktop PC’s minder effect heeft dan het principe van ‘elke leerling een eigen notebook’. Het Toshiba Educatie Programma geeft antwoorden op vragen zoals ‘Hoeveel leerlingen moeten worden voorzien van een notebook?’, ‘Wat moeten zij met deze notebook kunnen doen?’ en ‘Hoe richt ik het computernetwerk op school het beste in?’. Niet als standaard oplossing, maar specifiek voor de betrokken onderwijsinstelling: organisatorisch en financieel. Na de acceptatie van de plannen is men bovendien verzekerd van deskundige hulp van Toshiba en haar partners bij de installatie en implementatie van de notebooks en de integratie daarvan in het onderwijs.

Inlichtingen over het Educatie Programma kunnen worden ingewonnen bij Toshiba Benelux, Business Unit Education, telefoon: 010-288 23 00.

Toshiba
Toshiba Corporation (Japan) is ‘s werelds grootste leverancier van notebook computers. Voortbordurend op de sterke positie in de zakelijke markt levert het bedrijf nu tevens notebooks voor de consumenten-markt. In 1998 is het productassortiment al uitgebreid met professionele desktop PC’s voor zowel bestaande klanten als nieuwe afnemers in de marktsegmenten MKB, PC-Privé en het onderwijs. Door deze desktop PC’s te voorzien van geavanceerde beheerfuncties, speelt Toshiba in op de sterk groeiende behoefte om de ‘cost of ownership’ van computers te verlagen. Het Europese hoofdkantoor is gevestigd in Neuss (Duitsland), terwijl Toshiba Information Systems Benelux in Capelle a/d IJssel zorgt voor de verkoop, marketing en ondersteuning van haar personal computers in de Benelux landen. De Nederlandse website van Toshiba is te vinden onder www.toshiba.nl

Voor meer informatie:
Toshiba Information Systems Benelux
Contactpersoon: Jacqueline Wenting
Telefoon: 010-2882385 E-mail: (jacqueline.wenting@toshiba.nl)