Onderzoek: Gebruik daluren en bundeling van zendingen

Datum nieuwsfeit: 13-12-1999
EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport

Adviescollege DADIRA bepleit:
MEER MOGELIJKHEDEN GEBRUIK DALUREN EN BUNDELING VAN ZENDINGEN

Ir. K.J. Noordzij (voorzitter Transport en Logistiek Nederland) en mr. D. van den Broek Humphreij (algemeen directeur EVO), voorzitters van het Adviescollege DADIRA, hebben vanmiddag het advies van het Adviescollege DADIRA overhandigd aan drs. Hella Vo–te-Droste, lid van de Tweede Kamer der Staten-Generaal.

DADIRA (Dal Distributie Randstad), ‚‚n van de Govera -projecten, is een randstedelijk project voor verbetering van transportefficiency in de levensmiddelenbranche. De bij DADIRA betrokken partijen hebben onderzoek verricht naar het gebruik van daluren en bundeling van zendingen.

Het gebruik van daluren (tussen 6.00 en 7.00 uur en 19.00 en 21.00 uur) is onderzocht tijdens een proef met bevoorrading in de daluren op 6 locaties in de gemeente Haarlem en enkele distributiecentra. Het resultaat van deze proef is dat door te bevoorraden in de daluren, zo'n 600.000 km en 20.000 liter brandstof per jaar bespaard zou kunnen worden. Hypothetisch gezien, zou dit bij landelijke toepassing jaarlijks een besparing van 50 miljoen km en 2 miljoen liter brandstof opleveren. Volgens het Adviescollege DADIRA is de conclusie gerechtvaardigd dat dalurendistributie loont in termen van bereikbaarheid en transportefficiency. Wettelijk gezien, kan ondanks de strenge eisen aan piekgeluiden al veel meer bevoorrading in de daluren plaatsvinden. Ook het draagvlak in de proefwijken voor bevoorrading tussen 19.00 en 21.00 uur is groter dan gedacht.

Met behulp van een computersimulatie is onderzocht hoe kleine zendingen kunnen worden gebundeld en worden uitbesteed aan een gemeenschappelijk vervoerder, ookwel common carrier genoemd. Het resultaat is dat acht logistieke dienstverleners een samenwerkingsverband in de primaire distributie hebben opgericht door aan te leveren via een common carrier, waarmee de dienstverleners samen 400.000 km en 130.000 liter brandstof per jaar besparen (gesimuleerd). Wanneer deze constructie landelijk zou worden toegepast, zou de logistieke keten nog eens 6 miljoen km en 1,8 miljoen liter brandstof per jaar kunnen besparen.

De aanbevelingen die DADIRA doet naar aanleiding van het bovenstaand onderzoek, zijn:
ú een verlenging van de tijdelijke uitzondering (tot 1 december 2001) in de wet (Algemene maatregel van Bestuur) voor de bevoorrading tussen 19.00 en 21.00 uur;
ú daar waar mogelijk, dient de distributie in daluren direct toegepast te worden. Daar waar dit niet mogelijk is, is investering in geluidsreductie en overleg met de wijk en haar gemeente een voorwaarde; ú geef supermarktketens en logistieke dienstverleners de tijd en de ruimte om ‚n te investeren in geluidsarme productiemiddelen ‚n te investeren in dalurendistributie. Indien dit succesvol is, dienen ook andere logistieke ketens hiervoor de ruimte te krijgen;
ú het benutten van de daluren bij distributiecentra kan indien er samenspel is tussen de logistieke dienstverleners en de distributiecentra van supermarktketens;
ú het common carrier concept is uniek, maar behoeft nog wel verder onderzoek naar mededingingsaspecten. DADIRA raadt aan om het concept ‚‚n jaar te testen en wanneer succesvol zo breed mogelijk toe te passen.

PB 99.65
13 december 1999