Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

GroenLinks: extra middelen infrastrustuur en lightrail

Datum nieuwsfeit: 13-12-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
GroenLinks

GroenLinks pleit voor extra middelen inpassing infrastrustuur en lightrail

Van de mooie voornemens van Paars II voor "investeren in de kwaliteit van de samenleving" komt volgens GroenLinks maar weinig terecht. GroenLinks zal bij de behandeling van het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT) pleiten voor voldoende middelen voor geluidswerende voorziening, landschappelijke inpassing en ontsnippering van natuurgebieden bij bestaande en nieuwe infrastructuur.

Op dit moment wordt er jaarlijks slechts een karige 5 tot 10 mln per jaar voor inpassing uitgetrokken. Uit een uitgelekte interne notitie van Verkeer en Waterstaat blijkt dat er minimaal 25 miljoen jaarlijks nodig is om zelfs maar de al weinig ambitieuze doelstelling voor ontsnippering te realiseren.

Tevens blijkt dat de nieuwe projecten in het MIT veel te krap begroot zijn; sluitpost bij tegenvallers is telkens de inpassing van de wegen en spoorlijnen met alle negatieve effecten voor omwonenden en natuurgebieden. GroenLinks vind dit onacceptabel. In een dichtbevolkt land als Nederland is een zorgvuldige aanleg van infrastructuur een vereiste. GroenLinks pleit voor meer geld voor inpassing; desnoods ten koste van nieuwe infrastructurele projecten.

Tevens hekelt GroenLinks het zwakke openbaar vervoer beleid van minister Netelenbos. Ondanks dat er al jaren gesproken wordt over de noodzaak van lightrailverbindingen, weigert de minister voldoende middelen in te zetten voor projecten als de Rijn en Gouwelijn, Randstadspoor (regio Utrecht) en Randstadrail (regio Den Haag).

GroenLinks hekelt het ongeloofwaardige pleidooi van de PvdA voor investeringen in spoor en lightrail. De PvdA heeft continu ingestemd met een MIT dat voornamelijk bestaat uit wegen en megaprojecten als de Betuweroute en HSL-Zuid. Moties voor een daadwerkelijke accentverschuiving nu, naar meer duurzamer vervoer zijn door de PvdA nooit ondersteund. Met het aanbieden van een "koffertje met OV-plannen" wordt light-rail niet aangelegd. Wel met het geven van meer financiële prioriteit aan vernieuwing van het openbaar vervoer.

Hugo van der Steenhoven

Den Haag, maandag 13 december 1999

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie