Renovatie speelplek Frederik van Eedenhove, Zoetermeer

Datum nieuwsfeit: 13-12-1999

Plan van aanpak herinrichting groenstrook Frederik van Eedenhove ter inzage vanaf 13 december a.s.

De speelplek in de groenstrook Frederik van Eedenhove is aan een renovatiebeurt toe. De speelplek zal worden heringericht als een plek met speelaanleidingen voor jonge kinderen. Tegelijkertijd zullen we de beplanting in deze groenstrook in het kader van het groot onderhoud een opknapbeurt geven.

Herinrichtingsplan

Het verloop van de paden wordt vooral in het noordelijke gedeelte van de groenstrook aangepast. In dit gedeelte worden tevens de kleine plantvakken met vaste planten opgeruimd. Hierdoor wordt de uitstraling van het geheel wat rustiger. In dit gedeelte zullen een paar van de bestaande bomen moeten worden gekapt, maar in de nieuwe opzet zullen ter vervanging weer nieuwe exemplaren worden aangeplant.

Het bestaande speelplekje met de klimbol zal worden verwijderd en worden vervangen door een nieuw rond pleintje waarop een bankje met prullenbak zal worden geplaatst. Op het pleintje zal verder als speelaanleiding een evenwichtsbalk worden geplaatst.

In het zuidelijke deel van de groenstrook zullen we de speelplek opruimen. Deze speelplek is verouderd en vervuilt snel. In verband met de naderende jaarwisseling wordt deze speelplek zo snel mogelijk opgeruimd. (waarschijnlijk in week 50).

Op de vrijgekomen ruimte zal een gazon worden gerealiseerd. Daarnaast zullen de bomen in dit gedeelte worden opgekroond zodat zij meer licht doorlaten en worden de heestervakken hier en daar iets versmald om meer zicht te creëren. In het algemeen krijgt het zuidelijke gedeelte van de groenstrook een opener karakter.

De beplanting in de gehele groenstrook zal worden aangepakt. Hier en daar worden de vakken versmald waardoor de paden toegankelijker worden. De beplanting is nu zeer monotoon, bij de herinrichting zullen dan ook een paar plantvakken worden aangevuld met bloeiende heesters (vogel- en vlindervriendelijk) met daaronder een kruidlaag, zodat het geheel wat boeiender en natuurvriendelijker wordt.

Inspraakprocedure

Vanaf maandag 13 december aanstaande, tot en met 10 januari 2000, liggen het plan van aanpak en het herinrichtingontwerp ter inzagebij het Informatiecentrum in de hal van het Stadhuis en bij de wijkpost Buytenwegh de Leyens, Hitchcockstrook 26. Telefoon (079)346 9004; openingstijden: maandag-, woensdag- en vrijdagmiddag tussen 14.30 en 16.00 uur.

Reacties op dit plan kunt u sturen aan burgemeester en wethouders van Zoetermeer, Postbus 15, 2700 AA Zoetermeer onder vermelding van "inspraak herinrichting groenstrook Frederik van Eedenhove".

Eventuele reacties worden na afloop van de inspraaktermijn meegenomen bij het opstellen van een definitief herinrichtingontwerp. In praktijk kunnen uw mening of opmerkingen leiden tot de aanpassing van het voorstel. In het eindverslag dat na afloop van de inspraakprocedure opgesteld wordt zullen de reacties besproken worden en kunt u lezen waarom uw suggestie wel of niet tot een aanpassing van het ontwerp heeft geleid. Dit eindverslag wordt vastgesteld door burgemeester en wethouders van Zoetermeer en zal ter kennis worden gebracht van degenen die hebben gereageerd in het kader van de inspraakprocedure en van de gemeenteraad.

Gemeente Zoetermeer © December 1999

Last update: 3 December 1999 (15:48)