Jubileumactie Zonnebloem brengt 3 miljoen gulden op

Datum nieuwsfeit: 13-12-1999
Nationale Vereniging de Zonnebloem

Aandacht is een Mensenrecht 1949 - 1999 Zonnebloem 50 jaar Achtergrondinformatie bij het 50 jarig jubileum van de Zonnebloem

Zonnebloemsite statistieken

Breda, 13 december 1999

Jubileumactie brengt 3 miljoen gulden op

Aangepaste rondvaartboot voor de Zonnebloem

De Zonnebloem krijgt een volledig aangepaste rondvaartboot voor de Amsterdamse grachten. Dat is het resultaat van een actie die de Zonnebloem dit jaar bij haar 50-jarig jubileum heeft gevoerd. Tot nu toe heeft de actie 3 miljoen gulden opgebracht. Mogelijk kan al in het voorjaar van 2000 met de bouw van de boot worden begonnen. Na voltooiïng van de boot gaat de Zonnebloem vanuit het gehele land dagtochten naar Amsterdam organiseren voor langdurig zieken en lichamelijk gehandicapten. Vrijwilligers van de Zonnebloem zullen tijdens de gehele dagtocht, inclusief de rondvaart door de Amsterdamse grachten, zorgen voor de benodigde begeleiding en verpleegkundige verzorging.

Exploitatiereserve
Van de opbrengst van de jubileumactie kan een volledig aangepaste rondvaartboot met rolstoel/brancardlift en aangepast toilet worden gebouwd. Daarnaast is hiermee ook een exploitatiereserve opgebouwd waardoor de Zonnebloem de boot de eerstkomende jaren in de vaart kan houden. De actie voor de rondvaartboot loopt door tot eind van het jaar. Niet alleen het Nederlandse publiek heeft massaal bijgedragen aan de actie, ook het bedrijfsleven heeft met tal van initiatieven de actie ondersteund. Zo heeft de Stichting Echte Bakkersgilde door de verkoop van speciaal Zonnebloembrood 150.000 gulden voor de rondvaartboot ingezameld. Ook de Keukenhof en de winkeliers en verenigingen in Lisse hebben diverse activiteiten opgezet om geld in te zamelen.

Groeiende behoefte
Belangrijkste doel van de Zonnebloem is om mensen die door ziekte of handicap veelal aan huis gekluisterd zijn zoveel mogelijk te laten deelnemen aan het maatschappelijk leven, zoals in dit geval in de vorm van een dagje uit naar Amsterdam. Op dit moment werken er ruim 34.500 vrijwilligers voor de Zonnebloem. Naast ruim een miljoen huisbezoeken per jaar organiseren zij talloze activiteiten, dagtochten en aangepaste vakanties. De activiteiten van de Zonnebloem en met name de persoonlijke aandacht en begeleiding voorzien in een sterk groeiende behoefte in de samenleving.

Mededeling voor de redactie:

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met: Nationale Vereniging de Zonnebloem, afdeling communicatie: René Rijkers, tel. (076) 564 63 11.

(info@zonnebloem.nl)