Productschap Tuinbouw actief bij samenstellen hygienecodes

Datum nieuwsfeit: 13-12-1999
TuinbouwNet

PT betrokken bij samenstelling internationale hygiënecodes

Het Productschap Tuinbouw heeft de voorstellen voor de internationale hygiënecodes voor de productie, het oogsten en het verpakken van verse groenten en vers fruit becommentarieerd, die door de Codex Alimentarius Commissie zijn opgesteld. Ook de code voor gesneden groenten kwam tijdens de jaarlijkse bijeenkomst in december van het "Codex Committee on Food Hygiene" aan bod.

De voorstellen zijn te vergelijken met de hygiënecodes voor teeltbedrijven en voor gesneden groenten zoals die in Nederland gehanteerd worden. Kennis van microbiologie is een belangrijke onderdeel uit de voorstellen. Ook de voorschriften voor monitoring en controles op het bedrijf zijn zaken die voorop staan in het concept. In de nieuwe redactie is het uitgangspunt dat controles pas noodzakelijk zijn als een risico-analyse daartoe aanleiding geeft.

In de voorstellen zijn ook bepalingen voor de werknemers in de sector opgenomen. Hierbij gaat het onder andere om kennis op het gebied van de toepassing van bestrijdingsmiddelen. Het internationale overleg over de codes zal nog geruime tijd in beslag nemen. Nederland zal intensief deelnemen aan de besprekingen.

De Codex Alimentarius Commissie is een samenwerkingsverband van de wereldvoedselorganisatie FAO en de wereldgezondheidsorganisatie WHO op het gebied van standaardisatie van levensmiddelen.