Libertel en Ericsson samen in GigaPort GPRS pilot

Libertel en Ericsson samen in GigaPort GPRS pilot

Mobiele markt concurrerend

13-12-99Libertel en Ericsson samen in GigaPort GPRS pilot

Maastricht/Utrecht, 13 december 1999 - GigaPort heeft het GigaPort GPRS Access Infrastructure pilot partnership toegekend aan Libertel N.V. en Ericsson Telecommunicatie B.V. GigaPort is een project van de Nederlandse overheid, industrie, onderwijsinstellingen en onderzoeksinstituten. Doelstelling van GigaPort is Nederland een voorsprong te geven in de ontwikkeling en het gebruik van geavanceerde en innovatieve Internettechnologie. GigaPort-Netwerk, onderdeel van GigaPort, kan zich meten met de beste onderzoeksnetwerken in de wereld en biedt bedrijven en instellingen een state-of-the-art testomgeving voor nieuwe (netwerk)diensten.

Libertel en Ericsson hebben het partnership verworven via een openbare aanbesteding door GigaPort. De partijen is gevraagd op basis van de nieuwste technologie GPRS diensten te leveren aan het GigaPort-Netwerk. Als onderdeel van het partnership wordt het GigaPort-Netwerk aan het Libertel GSM-netwerk gekoppeld en worden nieuwe diensten ontwikkeld zoals mobiel e-mailen, mobiel LAN en ander mobiel Internetgebruik. Libertel en Ericsson maken hierbij gebruik van het GPRS First Office Application test-project dat tussen Vodafone/Airtouch (UK), Libertel en Ericsson in nauwe samenwerking wordt uitgevoerd. Dit betekent dat GigaPort als één van de eerste in Nederland gebruik gaat maken van GPRS, geleverd door Libertel.

Voor zowel Libertel als Ericsson betekent het project een belangrijke stap op weg naar de "Nieuwe Telecommunicatie Wereld", waarin een grote rol is weggelegd voor mobiele datacommunicatie. Middels GigaPort krijgen beide bedrijven toegang tot breedbandige data-applicaties. Het partnership met GigaPort biedt mogelijkheden om nieuwe technologieën op het gebied van draadloos Internet vroegtijdig te testen en nieuwe applicaties samen te ontwikkelen. Libertel en Ericsson hebben al een bestaande joint venture, genaamd Syntrack, waarin ook toekomstige GigaPort-activiteiten worden opgepakt en uitgevoerd.

Profiel GigaPort
GigaPort is een initiatief van de ministeries van Economische Zaken, Verkeer en Waterstaat en Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen. GigaPort wordt uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van de Stuurgroep GigaPort. GigaPort-Netwerk wordt gerealiseerd door SURFnet; GigaPort-Applicaties door het Telematica Instituut.

Profiel Libertel N.V.
Libertel N.V., gevestigd in Maastricht (NL), is de op één na grootste aanbieder van mobiele telefoondiensten in Nederland. Eind september
1999 bedroeg het totaal aantal klanten 1.935.000. Op 30 september 1999 bood Libertel werk aan 2.656 medewerkers met een volledig dienstverband (FTEs). Libertel is voor 70% eigendom van de wereldwijd opererende Vodafone/AirTouch Group. Libertel is sinds 15 juni 1999 genoteerd aan de Officiële Markt van de AEX-Effectenbeurs.

Profiel Ericsson Telecommunicatie B.V.
Ericsson is de leider in de New Telecoms World, met innovatieve communicatieoplossingen die telecom- en datacom-technologieën combineren met een optimale mobiliteit voor de gebruiker. Met meer dan
100.000 medewerkers in 140 landen, maakt Ericsson communicatie eenvoudiger voor haar klanten - network operators, service providers, ondernemingen en consumenten - over de hele wereld. Ericsson Nederland heeft ongeveer 2.500 medewerkers in dienst die in 1998 een omzet realiseerden van ruim 1,6 miljard gulden.

Achtergrondinformatie GPRS
Binnen IT-omgevingen wordt ten behoeve van bijvoorbeeld netwerken (LAN en WAN) al jaren gebruik gemaakt van Packet Switching, een techniek waarbij informatie in de vorm van digitale pakketjes wordt verzonden. GPRS maakt het mogelijk om Packet Switching te integreren in het GSM-netwerk. De voordelen van Packet Switching zijn evident. Wordt bijvoorbeeld het Internet geraadpleegd, dan stuurt de web-browser een pakketje informatie met de vraag om specifieke informatie naar een server. Verschillende pakketjes van dezelfde gebruiker kunnen langs uiteenlopende routes de geadresseerde server bereiken. Met de introductie van GPRS, zal ook het GSM-netwerk van de communicatietechniek uit IT-omgevingen gebruik gaan maken. Terwijl het huidige GSM-netwerk in principe spraakgeoriënteerd is, zal het GPRS-ondersteunende GSM-netwerk juist aansluiten op standaard datanetwerken zoals TCP/IP (de verzameling protocollen op basis waarvan het Internet werkt). Vanuit de netwerkomgeving bezien, zal het GSM-netwerk zich in de toekomst gaan gedragen als een sub-netwerk en gaat iedere telefoon die GPRS ondersteunt zich gedragen als een IP-terminal; Internet anytime, anywhere.