Vereniging voor Agrarisch natuurbeheer Bergen-Egmond-Schoorl

Datum nieuwsfeit: 13-12-1999
Westelijke Land- en Tuinbouworganisatie (WLTO)

Nieuws

Agrarisch natuurbeheer krijgt in Bergen, Egmond en Schoorl gestalte door oprichting nieuwe vereniging

In het landinrichtingsgebied Bergen-Egmond-Schoorl is een gebied van 318 hectare gepland voor natuurontwikkeling. Op maandag 13 december 1999 is de Vereniging Agrarisch Natuur- en Landschapsbeheer Bergen-Egmond-Schoorl opgericht. Deze vereniging maakt zich sterk om de 318 hectare toch deels voor de land- en tuinbouw beschikbaar te houden. Zij streeft naar invulling van de plannen door middel van agrarisch natuur- en landschapsbeheer.

In het werkgebied van de nieuwe vereniging hebben agrarische ondernemers beheerscontracten met DLG afgesloten. Wanneer deze aflopen, zal de vereniging aanbieden om deze beheerscontracten over te nemen. De veldmedewerker van de vereniging is inmiddels aan het werk. Hij is begonnen met het afsluiten van voorlopige contracten met agrarische ondernemers bij wie de huidige beheerscontracten met DLG op 31 december 1999 aflopen.

Anders dan DLG, is het bestuur van de vereniging niet in Haarlem, maar midden in haar werkgebied gevestigd. Hierdoor zijn korte lijnen mogelijk naar alle betrokkenen en kan direct worden ingespeeld op de wensen van de agrarische ondernemers.

20-12-1999