Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Cliëntenparticipatie bijstand bijna overal geregeld

Datum nieuwsfeit: 14-12-1999
Vindplaats van dit bericht
Vindplaats 2
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

MINISTERIE SZW

www.minszw.nl

MIN SZW: Cliëntenparticipatie bijstand in gemeenten

Nr. 99/231
14 december 1999

Cliëntenparticipatie bijstand in bijna alle gemeenten geregeld

Nog dit jaar zullen in vrijwel alle gemeenten mensen met een bijstandsuitkering nauwer worden betrokken bij het lokale bijstandsbeleid. Daarmee geven de gemeenten uitdrukking aan de sinds 1 juli 1998 geldende wettelijke verplichting om een of andere vorm van cliëntenparticipatie te regelen. Uit een telefonische enquête onder 88 gemeenten blijkt inmiddels de helft cliëntenparticipatie te hebben geregeld. De overige gemeenten hadden ten tijde van het onderzoek de zaak op papier rond. Op grond van het onderzoek is de verwachting dat vrijwel alle gemeenten voor het einde van het jaar de medezeggenschap van bijstandscliënten hebben geregeld.

Dit blijkt uit een onderzoek naar de vormgeving en doeltreffendheid van cliëntenparticipatie bij het lokale bijstandbeleid, dat in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is verricht door Ipso Facto. Minister De Vries heeft het rapport aangeboden aan het parlement.

De wijze waarop cliëntenparticipatie wordt vormgegeven, wordt aan de gemeenten zelf overgelaten. Wel zijn ze verplicht om in hun beleidsplannen en beleidsverslagen aan te geven hoe de inspraak van uitkeringsgerechtigden is geregeld. Uit de enquête blijkt dat de meeste gemeenten kiezen voor een vorm van overleg en/of advies. Uit het onderzoek komt ook een aantal knelpunten naar voren die betrekking hebben op de deskundigheid en representativiteit van de deelnemende cliënten. Anderzijds is er kritiek van de deelnemers op de vrijblijvende opstelling van gemeenten en zijn er klachten dat zij te laat betrokken worden bij verschillende zaken.

In de begeleidende brief aan de Kamer wijst de minister op de noodzaak van deskundigheidsbevordering van cliënten en op een betere communicatie tussen gemeenten en cliënten. Hierin wordt al voorzien met speciale cursussen gericht op verbetering van de beeldvorming, de onderlinge verstandhouding en het kweken van begrip voor elkaars positie. Daarnaast kan de hulp in worden geroepen van het landelijk Expertisecentrum Cliëntenparticipatie, dat vorig jaar oktober met steun van de ministeries van SZW en VWS van start is gegaan. Voor de cliëntenparticipatie voor de Centra voor Werk en Inkomen (CWI) zal in het kader van Suwi (Structuur uitvoering werk en inkomen) een aparte regeling worden getroffen.


----------------------------------------------------------------------


--------------------

Het onderzoek naar de vormgeving en doeltreffendheid van cliëntenparticipatie bij het lokale bijstandsbeleid kost f. 52,50 en is te bestellen bij Elsevier bedrijfsinformatie bv, Postbus 16500, 2500 BM Den Haag, tel 070-4415555. (ISBN: 90 57 49 293 8)

14 dec 99 16:32

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie