Faber niet voornemens drijfjacht wilde zwijnen te verbieden

Datum nieuwsfeit: 14-12-1999

Staatssecretaris Faber van LNV:
GÉÉN VERBOD OP DRIJFJACHT WILDE ZWIJNEN.

Staatssecretaris Geke Faber van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij is niet van plan de omstreden drijfjacht op wilde zwijnen te verbieden. In antwoord op kamervragen van SP kamerlid Remi Poppe zegt ze "niet voornemens te zijn het huidige beleid ten aanzien van de regelgeving voor afschot van zwartwild inhoudelijk aan te passen bij de inwerkingtreding van de Flora- en faunawet." Vorige week nog werd een Algemeen Overleg met de kamer over dit heikele onderwerp uitgesteld. Het ziet ernaar uit dat de staatssecretaris een confrontatie met de kamer zal aangaan in januari, omdat een kamermeerderheid van PvdA, D66, Groenlinks, RPF en SP op grond van hun verkiezingsprogramma"s en eerdere uitspraken voor een verbod op de zwijnendrijfjacht is. Saillant detail is dat het programma van de PvdA, de partij waartoe ook de staatssecretaris behoort, één van de meest verstrekkende standpunten in het partijprogramma 1998-2002 voert: 'In het wild levende zoogdieren en vogels zijn gemeenschappelijk bezit en mogen alleen worden geschoten en bestreden bij ernstige schade, die niet op andere wijze is te verhelpen. De zogenaamde benuttings- oogst- en plezierjacht wordt afgeschaft. Dat geldt ook voor de Koninklijke Houtvesterijen (de Kroondomeinen) en voor leden van het Koninklijk Huis.'
De Faunabescherming ziet in de uitspraken van de
staatssecretaris een bevestiging van de noodzaak voor haar publieksacties zoals de Wilde Zwijn Lijn en de website www.hofjacht.nl Binnenkort start de Faunabescherming met een E-mail actie waarmee bezoekers van de website hun bezorgdheid kunnen laten blijken aan kamerleden. De website blijkt overigens een groot succes, in de eerste twee dagen bezochten al 2600 bezoekers de site, samen goed voor ruim 60.000 hits. Tientallen particulieren en journalisten meldden zich aan voor de E-mail alert om op de hoogte gehouden te worden van de data waarop de drijfjachten op wilde zwijnen door leden van de koninklijke familie plaatsvinden. Naar verwachting zullen er dit seizoen nog twee hofjachten plaatsvinden. De eerste op 15, 16 of 17 december, de laatste op 23 of 24 december. Hoewel de lobby van KNJV, Hof en adel om de drijfjacht in stand te houden hevig is, heeft de Faunabescherming er alle vertrouwen in dat een kamermeerderheid de staatssecretaris alsnog zal vragen de drijfjacht op wilde zwijnen te verbieden. De drijfjacht die 22 jaar geleden voor het laatst aan de orde was in de kamer is te omstreden geworden om nogmaals in de nieuwe wet overeind te kunnen blijven.

Persinfo: Niko Koffeman 06 53533132
Rita Stockmann 0317 316879