Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Alleen bananen, druiven en meloen populair bij Nederlander

Datum nieuwsfeit: 14-12-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
TuinbouwNet

Consumptie vers fruit

Nederlanders kopen steeds minder vers fruit. Van vrijwel alle fruitsoorten werd in de eerste drie kwartalen in dit jaar minder in huis gehaald vergeleken met dezelfde periode van 1996. Appelen, sinaasappelen en mandarijnen hebben van de grote producten het meest te lijden van de verminderde belangstelling. Daarentegen blijven bananen, druiven en meloenen populair. De huishoudelijke bestedingen van deze producten zitten in de plus.

In totaal kocht een Nederlands huishouden in de eerste negen maanden van dit jaar 75 kilo vers fruit voor een bedrag van 213 gulden. In 1996 was dat in dezelfde periode 80 kilo voor bijna 211 gulden, zo blijkt uit cijfers van het Productschap Tuinbouw.

Nederland: aankopen van vers fruit per huishouden in de periode van januari t/m september

Pt

Bestedingen

(in guldens)
bestedingen

(in guldens)
kilo's kilo's
1996 1999 1996 1999
appelen 49,5 43,3 21,4 20,2
sinaasappelen 41,7 39,7 20,0 18,1
bananen 29,9 33,8 11,4 11,4
aardbeien 14,8 15,3 2,4 2,1
mandarijnen 15,0 14,8 4,4 4,2
peren 9,1 9,3 4,5 3,7
druiven 6,8 9,0 2,1 2,1
overig fruit 43,9 48,1 14,0 13,6
Totaal fruit 210,7 213,3 80,2 75,4

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie