Politieberichten district Groningen/Haren

Persberichten Groningen en Haren/
Dinsdag 14 december 1999

Dagelijkse berichten district Groningen/Haren

59 wapens ingeleverd op eerste dag actie 'Heb 't Lef. Wapens weg' De op maandag, 13 december, begonnen landelijke actie 'Heb 't Lef. Wapens weg' heeft in de provincie Groningen na één dag 59 ingeleverde wapens opgeleverd. De slag- en steekwapens kunnen anoniem en straffeloos op de bureaus worden ingeleverd. Onder de 59 wapens bevonden zich drie ploertendoders twee sabels, een windbuks en vele soorten en maten messen. De inleveractie loopt tot en met 24 december en richt zich op de jeugd vanaf 13 jaar en ouders / verzorgers en leraren.

Vrouw springt uit raam
Een 29-jarige vrouw is maandagmorgen uit haar woning gesprongen en gewond geraakt. De vrouw had ruzie met haar vriend en sprong op een bepaald moment van vier meter hoog naar beneden. Ze is met gebroken ribben en een been opgenomen in een ziekenhuis.

Te zware bietenwagen
De politie heeft maandagmorgen een 50-jarige vrachtwagenchauffeur uit Blijham bekeurd voor het rijden op de Julianaweg met een te zwaar beladen vrachtwagen. Het overgewicht van 6.400 kilo moest aan de Sontweg worden afgeladen, waarna de man zijn weg mocht vervolgen.

Bekeuring voor eendagskenteken
De politie heeft maandagmorgen een 21-jarige man uit Groningen aan de kant van de Weg der Verenigde Naties gezet omdat hij met een eendagskenteken reed. De man was al eerder door de politie aangesproken omdat het kenteken niet meer geldig was. Toen de politie de man een tweede maal aantrof werd zijn auto aan het bureau gestald. De man krijgt een boete van 500 gulden.

Snelheidscontrole
De politie heeft maandagavond op de Van Ketwich Verschuurlaan een snelheidscontrole gehouden. Van de 1560 voertuigen reden 60 bestuurders te snel. De maximumsnelheid werd door een bestuurder met 200% overschreden, hij reed 100 km/u.

Overlast tippelaarsters
De politie heeft maandagavond een 33-jarige vrouw uit Groningen op de Noorderhaven aangehouden voor tippelen. De vrouw liep telkens heen en weer over de straat en liep op auto's af. Toen ze bij een bestuurder instapte werd ze aangehouden. De man verklaarde haar op verzoek thuis te willen brengen en mocht verder rijden. De vrouw werd na verhoor met een dagvaarding heengezonden.
Een 31-jarige vrouw uit Delfzijl werd vannacht op de Noorderhaven aangehouden wegens tippelen. De vrouw nodigde eerst een agent in burger uit om mee te gaan en stapte daarna bij een klant in de auto. Het was de tweede keer dat de vrouw voor tippelen was geverbaliseerd. Ze kreeg daarom ook een waarschuwing voor het gebied van de Noorderhaven. Haar klant, een 41-jarige man uit Groningen, werd na verhoor met een bon heengezonden.

Vrouw gewond bij kop-staartbotsing
Een 37-jarige vrouw uit Winsum is maandagmiddag op de Eikenlaan gewond geraakt toen ze als inzittende van een auto betrokken raakte bij een kop-staartbotsing. Een 68-jarige man uit Groningen reed in op een auto van een 40-jarige man uit Winsum, die vervolgens doorgleed op een volgende auto. De laatste had weinig schade en vervolgde zijn weg. De vrouw, die in de middelste auto zat is met nekklachten opgenomen in een ziekenhuis.

info, afdeling voorlichting, 050 5995010