Nieuw model vestigingswet moet beunhazerij voorkomen

Datum nieuwsfeit: 14-12-1999

Datum : 14/12/1999 Nieuw model vestigingswet moet beunhazerij voorkomen

(Telegraaf 14/1)

Om de komende jaren een wildgroei aan illegale bedrijven te voorkomen, hebben VNO-NCW en MKB Nederland een nieuw model voor de vestigingswet bedacht. Met dat systeem wordt er volgens de werkgeversorganisaties voor gezorgd dat straks niet het ene na het andere bedrijf failliet gaat. Beide werkgeversorganisaties pleiten nu voor een model waarbij het bedrijfsleven zelf ondernemersopleidingen verzorgt en de daarbij behaalde diploma's uitreikt die vervolgens door de overheid als zodanig erkend moeten worden. "Dit kan op basis van vrijwilligheid", zegt J. Blok, secretaris van MKB Nederland. Dit najaar heeft minister Jorritsma (Economische Zaken) immers aangekondigd alle vestigingseisen gefaseerd af te willen schaffen. Hierdoor kan iedereen straks zonder diploma een eigen zaak starten. De bewindsvrouw denkt dat starters zich ook zonder verplichting wel scholen. Volgens de werkgeversorganisaties blijkt uit verschillende onderzoeken dat dit echter niet het geval is. "Afschaffing van de vestigingswet wordt dan ook een regelrechte ramp", denkt de MKB-secretaris. Een enorme groei van ongediplomeerde ondernemers zorgt volgens de werkgevers voor een ware faillissementsgolf in Nederland. Blok: "Wij willen best voldoen aan de eis van het kabinet van zelfregulering, maar dan moet de overheid daar wel tegenover stellen dat de personen die vrijwillig een opleiding hebben afgerond daar een erkend certificaat voor krijgen." "Hierdoor weet men in de markt precies wat welk certificaat inhoudt. Vergelijk het maar met reguliere opleidingen. Als iemand de titel mr. voor zijn naam heeft staan weet iedereen dat die persoon een academische opleiding rechten heeft afgerond", legt de MKB- secretaris uit. Erkende certificaten geven behalve duidelijkheid in ondernemersland ook duidelijkheid aan de consument. VNO-NCW en MKB Nederland slaan nu de handen ineen om een wildgroei aan beunhazen te voorkomen. "Ondernemers die vrijwillig een opleiding hebben gevolgd moeten daar ook voor worden beloond", zegt Blok. Volgens hem moet behalve erkenning voor het vak het volgen van een opleiding ook worden gestimuleerd. "Zo werkt het zeer stimulerend om iemand met een afgeronde opleiding een geldbedrag in het vooruitzicht te stellen waarmee bijvoorbeeld een ervaren adviseur ingehuurd kan worden die behulpzaam is bij het opstarten van het bedrijf. Dit alles komt de kwaliteit van het ondernemerschap alleen maar ten goede." De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) kan het de twee werkgeversorganisaties hier echter behoorlijk moeilijk maken. Met een erkend diploma kan een toekomstige ondernemer zich immers profileren in de markt en dat heeft volgens de mededingingswetgeving gevolgen voor de concurrentie. De NMa kan zelfs een verbod leggen op erkende certificaten. "Daar zijn wij ons ook terdege van bewust", zegt Blok, die daarom ook pleit voor een wettelijk kader rondom de erkenning van ondernemersopleidingen.