Andersen Consulting stopt geld in elektronische bedrijven

Datum nieuwsfeit: 14-12-1999

HUIJSKENS EN GLANSBEEK

Andersen Consulting investeert 2 miljard in hitech bedrijven

ANDERSEN CONSULTING GAAT MEER DAN 2 MILJARD GULDEN

INVESTEREN IN NIEUWE ELEKTRONISCHE BEDRIJVEN

Andersen Consulting Ventures gaat deelnemingen verwerven in nieuwe Internetbedrijven en ondernemingen die zich bezighouden met nieuwe technologieën

AMSTERDAM/PALO ALTO, 14 december 1999 -- Andersen Consulting heeft Andersen Consulting Ventures opgericht. Dit nieuwe onderdeel binnen 's werelds grootste organisatieadviesbureau gaat in de komende vijf jaar meer dan 2 miljard gulden investeren om nieuwe elektronische bedrijven op te zetten. Andersen Consulting verschaft zelf voor dit initiatief ruim de helft van dit kapitaal en stelt daarnaast al haar kennis beschikbaar. De rest van de financiering wordt door verscheidene andere strategische en financiële partijen verzorgd.

'Met dit initiatief maken we aan onze klanten, zakenpartners en medewerkers duidelijk dat Andersen Consulting vastbesloten is om het voortouw te nemen in de elektronische economie', aldus Joe W. Forehand, CEO van Andersen Consulting. Volgens Hendrik Jan Blom, Managing Partner Nederland, zal Andersen Consulting zich ook in Nederland in toenemende mate richten op de elektronische economie. Andersen Consulting is in Nederland reeds in gesprek met verschillende partners.

Het in Palo Alto gevestigde Andersen Consulting Ventures zal worden geleid door Jackson L. Wilson, die verantwoordelijk zal zijn voor het investeringsbeleid op de elektronische markt en zich gaat bezighouden met het adviseren van nieuwe bedrijven. Andersen Consulting Ventures draagt bij aan de nieuwe strategische richting van het bedrijf om deelnemingen te verwerven in onafhankelijke Internetbedrijven en ondernemingen die actief zijn in nieuwe, opkomende technologiebranches. Andersen Consulting heeft reeds deelnemingen in o.a.:

- Covation, een joint venture met de Bank of America om aan e-commerce gerelateerde bedrijfsoplossingen aan te bieden in de zorgsector.
- ChemConnect, de grootste internationale beurs voor chemische en synthetische producten op het Internet.

- Snowdrops.com, een Zweedse site waarop exclusieve schoonheidsproducten worden aangeboden.

Andersen Consulting is 's werelds grootste organisatie-adviesbureau en implementeert oplossingen op het gebied van bedrijfsvoering en informatietechnologie en heeft als missie 'to help our clients create their future'. Andersen Consulting werkt wereldwijd voor klanten uit alle branches volgens het concept van Business Integration: integratie van strategie, mensen, bedrijfsprocessen en technologie. Met het bedrijfsonderdeel Business Process Management richt Andersen Consulting zich tevens op het ontwikkelen, managen en uitvoeren van complete bedrijfsprocessen voor haar klanten. De organisatie heeft meer dan 65.000 mensen in dienst in 48 landen, waarvan 700 in Nederland. In 1998 bedroeg de wereldwijde omzet $8.3 miljard. Homepage: www.ac.com

Noot voor redacties