Microsoft introduceert Windows 2000-certificering voor MCSE

Datum nieuwsfeit: 15-12-1999

Microsoft introduceert Windows 2000-certificering voor MCSE

Nieuwe MCSE-eisen verhogen niveau van certificaat

Schiphol-Rijk/Brussel, 15 december 1999 - Microsoft introduceert het nieuwe Microsoft Windows 2000-certificaat voor Microsoft Certified Systems Engineers (MCSE's). In dit certificeringsproces zijn kernvaardigheden opgenomen voor het implementeren en beheren van middelgrote tot zeer grote automatiseringsomgevingen die gebruik maken van het besturingssysteem Windows 2000 en de geïntegreerde BackOffice-serverproducten. Het nieuwe certificaat is de volgende stap van Microsoft om het standaardniveau van de certificatie te verhogen, door prestatiegebaseerde examens, aangepaste testtechnieken en het benadrukken van de probleemoplossing. De eisen zijn ook gericht op ontwerpvaardigheden voor het beveiligen van een netwerk- of directory infrastructuur. Kandidaten met minimaal een jaar ervaring in het implementeren en beheren van een netwerkbesturingssysteem maken een goede kans het examen te halen.

"Het Windows 2000-certificatieprogramma voor MCSE's is een belangrijk certificaat voor IT-professionals die werken in complexe automatiseringsomgevingen en beschikken over gedetailleerde praktijkkennis," stelt Ann Voet, Skills Manager Microsoft Benelux. "In de voorbije jaren heeft Microsoft de eisen voor de certificatiestandaarden verhoogd door nieuwe testen te ontwikkelen die een toegevoegde waarde bieden. Het betreft productsimulaties, voortdurende examen updates, aangepaste testen, verbeterde beveiliging bij testcentra en een aangepast herexamenbeleid. Microsoft loopt voorop met het certificatieprogramma voor Windows 2000 en blijft zich inspannen om de Microsoft-certificatie net zo veelgevraagd en respectabel te houden als ze nu al is in de branche."

"Microsoft heeft niet alleen een professioneel en hoogwaardig product met Windows 2000, maar door de nieuwe manier van certificeren zorgt Microsoft er tevens voor dat de nieuwe generatie MCSE-ers op een gelijk niveau staan met de nieuwe Windows-versie," meldt Rick Dekeling, consultant bij Marketech.

"Voor de mensen die momenteel het Windows NT 4.0 MCSE-certificaat hebben is het een voordeel dat ze niet helemaal opnieuw moeten beginnen. De 'MCSE-lat' zal wel heel wat hoger liggen voor de mensen die nog aan het MCSE-traject moeten beginnen. Uiteindelijk zal iedereen moeten bewijzen, dat hij of zij de nodige kennis heeft. De mensen die al veel tijd hebben gestoken in Windows NT 4.0, zullen daar de vruchten van plukken." Aldus Peter Debruyne, Microsoft Certified Trainer bij FleXcom N.V.

MCSE Windows 2000 Certification
Om de certificatie te verkrijgen, moeten kandidaten vijf basisexamens afleggen en twee keuzevakken volgen. De examens zijn gebaseerd op de vaardigheden die nodig zijn voor de analyse, het ontwerp, de implementatie, het beheer en herstellen van netwerkverbindingen tussen apparatuur, systemen en communicatiediensten. De certificatie omvat basisvaardigheden zoals ontwerp, TCP/IP en scripting en legt de nadruk op probleemoplossing. Proefexamens zullen in de lente van het jaar 2000 beschikbaar zijn voor kandidaten. Kandidaten die alle drie examens voor het besturingssysteem Windows NT 4.0 met goed gevolg hebben afgelegd, kunnen een versneld programma afwerken. Zij hoeven dan slechts één in plaats van vijf examens af te leggen. Details zijn te vinden op
www.microsoft.com/mcp/certstep/mcse.htm.

Analyse van het functieprofiel
Een in maart jongstleden uitgevoerde analyse van functie-eisen, waaraan meer dan 2800 ICT-professionals uit bijna negentig landen deelnamen, vormt de basis voor het nieuwe certificatieprogramma. Microsoft Certified Professional (MCP)-programma's zijn gebaseerd op een beschrijving van de functieprofielen, die nodig zijn om een functie uit te voeren die MCSE-ers hebben. De functieprofiel-analyse wordt beheerd door de Southern Illinois University, waar is bepaald dat probleemoplossing, ontwerp, monitoring, optimalisatie en analyse de belangrijkste taken zijn voor ICT-professionals. De examens die aangeboden worden in het MCSE Windows 2000-programma, zijn direct gekoppeld aan deze basisvaardigheden en bevatten vragen die zich richten op installatie, configuratie en beheer van Microsoft Windows 2000 Professional, Windows 2000 Server en Active Directory.

Meer details over de analyse van het functieprofiel zijn te vinden op de training- en certificatiesite van Microsoft
(www.microsoft.com/train_cert/download/downld.htm).

Microsoft heeft tevens $ 40 miljoen geïnvesteerd om meer dan 150.000 ontwikkelaars, verkoop- en IT-professionals over de hele wereld te trainen in het in gebruik nemen van en het ontwikkelen met Windows 2000. Hierdoor kunnen klanten trainingen volgen om expertise op te bouwen voor het plannen van de ingebruikname en de ontwikkeling voor het Windows 2000-platform. Momenteel ontvangen MCSE-ers die zich inschrijven voor een vijfdaagse spoedcursus, de Microsoft Official Curriculum (MOC) die op Windows 2000 gericht is, een gratis Compaq Aero alsook een gratis examenvoucher voor een MCP- examen. Studenten kunnen kiezen tussen klassikale en online trainingen. MOC bevat officieel cursusmateriaal, dat ontworpen is door productgroepen van Microsoft. Het biedt ondersteuning bij het ontwikkelen van de vaardigheden die nodig zijn om Microsoft-producten in gebruik te nemen, te beheren en te ondersteunen. Details over de registratie zijn te vinden op www.msclasses.com/benelux_fiveday, en details over andere Windows 2000-cursussen www.microsoft.com/benelux/train_cert op de pagina's van het Windows 2000 trainingsinitiatief

Voorbereiding
Om zich voor te bereiden op de examens kunnen kandidaten kiezen uit een groot aantal opleidingen, inclusief online trainingen, klassikale lessen met een docent en zelfstudie. Trainingen worden aangeboden via Microsoft Certified Technical Education Centers (Microsoft CTEC's), Authorized Academic Training Provider (AATP)-programma's en onafhankelijke cursusaanbieders. Een andere trainingsmogelijkheid zijn de Microsoft Press-boeken, die te vinden zijn op www.microsoft.com/mspress/. Daarnaast heeft Microsoft het Certified Professional Practice Test Provider-programma ontwikkeld om de ontwikkeling van kwalitatief hoogwaardig trainingsmateriaal te stimuleren voor MCP-kandidaten. Meer informatie hierover is te vinden op www.microsoft.com/mcp/examinfo/practice.htm.

Tenslotte heeft Microsoft het Windows 2000 Training Initiative opgezet om Microsoft Channel Partners en hun klanten voor te bereiden op de komst van Microsoft Windows 2000. Dit initiatief is eveneens bedoeld als voorbereiding bij uitstek op het nieuwe MCSE traject

Microsoft
Sinds de oprichting in 1975 heeft Microsoft zich ten doel gesteld om voor de PC software te creëren die mensen waardevolle mogelijkheden biedt, zowel thuis als op het werk en op school. Microsoft's visie 'een computer op ieder bureau en in ieder huis', is nu geïntegreerd met Internet, hetgeen het bereik van de PC en haar gebruikers verruimt. Als 's werelds grootste softwareleverancier levert het bedrijf innovatieve producten die doorlopend worden afgestemd op de behoeften van de klant. Het productaanbod omvat besturingssystemen, server-applicaties, applicaties voor zakelijk en privé-gebruik en tools voor het ontwikkelen van bedrijfsbrede zakelijke en Internet-applicaties. Microsoft biedt tevens online diensten, geeft personal computerboeken uit en levert hardware, waaronder toetsenborden en muizen. De producten van Microsoft zijn geschikt voor vrijwel alle PC's, beschikbaar in meer dan dertig talen en worden in meer dan vijftig landen verkocht.

Voor meer informatie:
Microsoft B.V., Michiel Gosens, Public Relations Manager, telefoon: +31 (0)20 - 500 12 74
Microsoft N.V., Els Stevens, Public Relations Manager, telefoon: +32 (0)2 - 704 33 22 of Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Perlita Fränkel, telefoon: +31 (0)23 - 562 82 08.

Dit persbericht en andere persinformatie van Microsoft kunt u ook vinden op de Microsoft Benelux website op pagina
www.microsoft.com/benelux/press/.

Microsoft, Windows, BackOffice, Windows NT en Active Directory zijn hetzij gedeponeerde handelsmerken hetzij handelsmerken van Microsoft Corporation in de Verenigde Staten en/of andere landen. Alle andere merk- en productnamen zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectieve houders.