Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Contract over Westerschelde Container Terminal

Datum nieuwsfeit: 15-12-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Provincie Zeeland

Contract Hessenatie nv. / Zeeland Seaports over Westerschelde Container Terminal

Hessenatie NV uit Antwerpen heeft met Zeeland Seaports een contract gesloten om de exploitatie op zich te nemen van de Westerschelde Container Terminal (WCT).
Directeur Jan Pellens van Hessenatie NV en president-commissaris Daan Bruinooge van ESM (Exploitatie Maatschappij Schelde Maas) hebben dit vanmiddag bekend gemaakt in het provinciehuis van Middelburg.

De bekendmaking van de voorgenomen realisatie van de WCT is een gevolg van de positieve conclusie die Hessenatie Consult en Zeeland Seaports hebben kunnen trekken na bestudering van de financiële haalbaarheid van het project.
De aanleg van de WCT wordt uitgevoerd door ESM (Exploitatie Maatschappij Schelde Maas), het samenwerkingsverband tussen het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam en Zeeland Seaports. Het totaal van de investering bedraagt ruim 1 miljard gulden. De suprastructuur vergt een investering van ruim 550 miljoen gulden. Dat komt voor rekening van Hessenatie NV.
Het resterende bedrag is nodig voor de aanleg van de kade van 2,5 km, 500 meter uit de kust, en het opspuiten van ongeveer 150 ha haventerrein tussen deze kade en de huidige kustlijn. ESM tekent voor de financiering hiervan. De twee samenwerkende havenbedrijven zijn tot dit besluit gekomen vanwege de snelle groei in de containersector en de behoefte aan overslagfaciliteiten voor deepsea containerschepen in de Hamburg - Le Havre range. De WCT is in relatief korte tijd te bouwen, zodat hij kan dienen voor de groei in de containersector in het eerste decennium van 2000, waarna Maasvlakte II de verdere groei kan opvangen en de WCT haar positie kan consolideren.

Het is de bedoeling dat eind 2002 de eerste schepen direct vanuit zee aan deze diepzeekade (een diepgang van 18 meter bij laag-laagwater spring) kunnen afmeren. De startnotitie MER (Milieu Effectrapportage) is inmiddels aangeboden aan het bevoegd gezag; met de voorbereiding van het opstellen van een MER is ondertussen begonnen; de definitieve richtlijnen hiervoor zijn medio april 2000 klaar; het provinciaal bestuur van Zeeland en de gemeentebesturen van de gemeenten Vlissingen en Borsele zijn gevraagd voorbereidingen te treffen voor zowel de herziening van het streekplan (provincie) als wijzigingen van de bestemmingsplannen (gemeenten).

15 december 1999, F. Haverkort, tel. 0118-631392, nr. 83/99

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie