Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Oranjeroute volgend jaar uitgebreid naar Nederland

Datum nieuwsfeit: 15-12-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

PERSBERICHT - 15 DECEMBER 1999

Acht Nederlandse steden sluiten zich aan bij succesvol initiatief Oranjeroute volgend jaar ook in Nederland

De Oranjeroute, die sinds twee jaar de Duitse steden en regio´s, die met het Nederlandse Koninklijk Huis verbonden zijn, als parels aan een snoer rijgt, gaat in het jaar 2000 de Nederlandse grens over.

Naast de 17 Duitse steden tussen het aan de grens gelegen Kleef en Schwerin in noordoostelijk Duitsland hebben acht Nederlandse steden, in samenwerking met het Nederlands Bureau voor Toerisme, zich bij deze toeristische route aangesloten. De internationale Oranjeroute 2000 is Europa ten voeten uit.

De honderden jaren oude banden en de invloed, die de dynastie van Oranje-Nassau op sociaal, politiek en cultureel gebied in Duitsland en Nederland heeft gehad, worden hierdoor voor de reiziger en de liefhebber van vaderlandse geschiedenis op indrukwekkende wijze aangeduid.

Een nieuwe, 32 pagina´s omvattende, rijk geïllustreerde brochure vol met aanbiedingen en interessante tips is nu in de Duitse en de Nederlandse taal verschenen en vormt voor de toerist een ideale reisgids door een schitterend stukje Europa.

Toerisme in Duitsland: een sterke economische sector

Het toerisme in Duitsland heeft de afgelopen jaren steeds meer aan belangrijkheid binnen de Duitse economie gewonnen. Als economische sector neemt het toerisme met een jaarlijkse omzet van 275 miljard DM inmiddels de vierde plaats in na de automobielindustrie, de bureaumachine- en elektrotechnische industrie en de machinebouw.

Niet minder dan 2,8 miljoen arbeidsplaatsen zijn direct afhankelijk van het toerisme, dat daarmee de grootste werkgever is. Binnen de deviezenbalans liggen de verhoudingen ietwat scheef: tegenover uitgaven van Duitse toeristen in het buitenland van 82,6 miljard DM staan inkomsten uit het toerisme van buitenlandse bezoekers in Duitsland van 28,9 miljard DM.

Nederland
De Nederlandse bezoekers nemen in Duitsland nog steeds de eerste plaats in. Met 2,4 miljoen reizen per jaar - waarbij ten minste éénmaal in Duitsland overnacht wordt - levert Nederland de belangrijkste bijdrage aan het inkomende toerisme. Ook met betrekking tot de inkomsten uit het toerisme van Nederland naar Duitsland is deze markt van primair belang: 11,7 % van alle inkomsten uit het toerisme naar Duitsland - DM 3,4 miljard DM - wordt door de Nederlandse bezoekers bijgedragen.

Jaarthema´s blijven kernstuk Duitsland-promotie

De komende jaren zal de Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) haar marketingactiviteiten in het buitenland door middel van speciaal uitgewerkte thema´s verder voortzetten. De belangrijkste thema´s voor het jaar 2000 zijn gekoppeld aan evenementen, feesten en jubilea.

In het eerste jaar van het nieuwe millennium spant de wereldtentoonstelling EXPO 2000 de kroon. De eerste wereldtentoonstelling in Duitsland vindt van 1 juni tot 31 oktober plaats in Hannover, op slechts twee uur rijden van Nederland. Onder het motto "Mens, natuur en techniek" kan een kijkje genomen worden in de toekomstige levensvormen op aarde, terwijl de 190 deelnemende landen zichzelf met een waaier van evenementen aan de wereld voorstellen.
Het jaar 2000 staat eveneens in het teken van historische persoonlijkheden en evenementen. Zoals Johann Sebastian Bach, één van de belangrijkste componisten van het afgelopen millennium. Nu, 250 jaar na zijn dood, worden talrijke concerten en manifestaties voor cultuur- en muziekliefhebbers georganiseerd.
Johannes Gutenberg, Duitslands uitvinder van de boekdrukkunst, werd 600 jaar geleden in Mainz geboren en stond met zijn visie aan de basis van de technologische ontwikkeling in Duitsland. In Gutenberg´s geboortestad kan de bezoeker onder andere de spannende geschiedenis van het media-tijdperk vanaf het eerste prille begin tot de nieuwste mogelijkheden van de high-tech informatica zelf beleven.
Tenslotte zal vanaf het jaar 2000 uitgebreid aandacht besteed worden aan de "inwendige mens": "Culinair Duitsland" presenteert speciale routes voor smulpapen om met de uiterst gevarieerde keuken en boeiende streekspecialiteiten kennis te maken. Er komt in Duitsland heel wat meer op tafel dan de traditionele Sauerkraut mit Wurst! De Oranjeroute staat al sinds 1998 in het middelpunt van de promotionele acties van het Duits Verkeersburo in Nederland en heeft een belangrijke bijdrage aan de positieve ontwikkeling van de markt geleverd. Nederlandse touroperators namen de Oranjeroute in het geheel of gedeeltelijk op in hun brochures. Ook voor het jaar 2000 zullen meerdere reisorganisatoren in Nederland, daaronder Arke Reizen, Holland International, Vrij Uit en Otium Vakanties de Oranjeroute aanbieden als auto- of busreis.

De Oranjeroute 2000 - nieuwe partners, nieuwe perspectieven

De Oranjeroute is een vast bestanddeel van het Duitse toeristische aanbod in Nederland geworden.

In Duitsland toont een verdere stad haar jarenlange verbondenheid met het Huis van Oranje: Wiesbaden. Vele beroemde gasten uit Nederland vertoefden al in deze kuurstad. In 1806 werd Wiesbaden de hoofdstad van het nieuwe hertogdom Nassau.

De acht Nederlandse steden: Amsterdam, Den Haag, Delft, Breda, Buren, Amerongen, Apeldoorn en Leeuwarden maken samen met de 17 Duitse Oranje-steden en regio´s de Oranjeroute 2000 tot een boeiende ontdekkingstocht naar de historische banden met het Huis van Oranje-Nassau.

De tentoonstellingsreeks "Onder den Oranje Boom" over de Hollandse invloed in de Duitse landen na 1648, het jaar van de Vrede van Münster en het einde van de tachtigjarige oorlog, vormde het basisidee voor de ontwikkeling van de toeristische Oranjeroute.

Deze tentoonstellingsreeks werd georganiseerd door de Stiftung Preußische Schlösser und Gärten Berlin-Brandenburg, het gemeentearchief Krefeld en Paleis Het Loo. De eerste twee tentoonstellingen vonden onder enorme mediabelangstelling en met groot succes plaats in Krefeld en Oranienburg bij Berlijn. De laatste van het drieluik is vanaf 16 december 1999 in Paleis Het Loo in Apeldoorn open voor het publiek.

Hoogtepunt
Als op 19 maart 2000 de tentoonstelling in Apeldoorn sluit, ligt voor de Oranjeroute de toekomst verder open. Juist door de grensoverschrijdende samenwerking wordt de Oranjeroute tot een toeristisch en cultuurhistorisch hoogtepunt op Europees niveau. Nederlandse en Duitse vakantiegangers hebben de mogelijkheid, gemeenschappelijke interesses te ontdekken.

Door de internationalisering van de Oranjeroute worden juist de aspecten van het verenigd Europa en de goede betrekkingen tussen de buurlanden Nederland en Duitsland op een aantrekkelijke manier naar voren gebracht.

De gemeenschappelijke cultuur, en daarmee ook gemeenschappelijke politieke, sociale en historische ontwikkelingen in de twee landen gedurende honderden jaren zijn nauw met het project van de Oranjeroute verbonden en worden mede hierdoor voor reizigers uit beide landen zichtbaar.

Noot voor de redactie:

Duits Verkeersburo
Hoogoorddreef 76

1101 BG Amsterdam

tel. 020-697 80 66 (klantenservice)
tel. 0900-109 10 29 (folder bestellijn; 60 ct/min)

e-mail: duitsland@d-z-t.com; Internet: www.germany-tourism.de

Persinformatie: tel. 020-691 12 93 (

Noot voor redacties

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie