FNV: Negen kandidaten in de race voor de Flex-Engel

Datum nieuwsfeit: 15-12-1999

FNV BONDGENOTEN

Negen kandidaten in de race voor de Flex-Engel

FNV Bondgenoten organiseert dit jaar voor de tweede keer de Flex-Engel verkiezing. Uit ruim 70 inzendingen zijn uiteindelijk negen bedrijven genomineerd voor deze prijs. Een onafhankelijke jury bepaalt welke kandidaat op 23 december aanstaande de Flex-Engel in de wacht sleept.

De genomineerde bedrijven zijn:
Drukker International in Cuijck
Kijlstra Beton in Drachten
Lovink BV in Terborg
Pharmacia Upjohn in Groningen
Power Packer in Oldenzaal
Receptieservice in Rijswijk
Roberine Motorgazonmaaiers in Enschede
VBI Verkoopmaatschappij in Huissen
ZVN Welzorg in Amsterdam

Criteria
Alle voorgedragen bedrijven zijn beoordeeld op manier waarop zij met uitzendkrachten omgaan. Hoe dichter de behandeling aansluit op die van het eigen personeel, des te beter de score. Daarbij is gekeken naar zeer uiteenlopende zaken, zoals de mogelijkheid om opleidingen te volgen, de toekenning van een eindejaarspremie maar óók het ontvangen van een kerstpakket.

Jury
Welk bedrijf de Flex-Engel mee naar huis mag nemen, wordt de komende dagen bepaald door een onafhankelijke jury, waarin verschillende maatschappelijke geledingen zijn opgenomen. In de jury hebben zitting genomen:
Kathleen Paschier, FNV Amsterdam
Jet Bussemaker, kamerlid PvdA
Wim Arie van Zelderen, Intercedent
Kees van Uitert, plv. Directeur ABU
Gijs Herderschee, journalist van de Volkskrant
Ton van den Winden, Uitzendkracht

Achtergrond en procedure
De Flex-Engel is ingesteld om werkgevers aan te sporen om op een serieuzere wijze om te gaan met hun tijdelijke werknemers. De kandidaat bedrijven worden voorgedragen door uitzendbureaus en uitzendkrachten.
Na aanmelding volgt een eerste onderzoek aan de hand van een vragenlijst met criteria. De bedrijven die daarna overblijven worden onderworpen aan een nader onderzoek door FNV Bondgenoten. Zo zijn uiteindelijk negen bedrijven overgebleven die voor de Flex-Engel in aanmerking komen.

Uitreiking
De Flex-Engel -in de vorm van een sculptuur van Willem Tredgett uit Groningen- wordt donderdag 23 december tussen 15.00 en 17.00 uur uitgereikt in de Joodse Synagoge, Uilenburgerstraat 91 in Amsterdam.

Meer informatie:
Jeanette Brouwer, bestuurder FNV Bondgenoten, 0651256552 Michel van der Maas, voorlichter, 030-2738478

15 dec 99 16:57