CDA: ORET-gelden van OS niet verloren laten gaan

CDA TWEEDE KAMERFRACTIE

CDA: ORET-gelden OS niet verloren laten gaan

CDA: ORET-gelden van OS niet verloren laten gaan

Het CDA zal bij de behandeling van de suppletoire begroting Buitenlandse Zaken een amendement indienen om onbenutte ORET-gelden op de begroting te laten staan. Bovendien zal de fractie een onderzoek vragen naar de onderuitputting van de begroting als het gaat om het bedrijfsleven-programma, de zogeheten ORET-gelden.

Woordvoerster Agnes van Ardenne: .Doordat Buitenlandse Zaken de aanvragen voor het bedrijfslevenprogramma te traag behandelt, wordt het ORET-budget niet goed benut. Het blijkt dat er soms 15 maanden zit tussen de toekenning van de aanvraag en de uiteindelijke uitbetaling. Men moet dus ruim een jaar op het geld wachten, dat werkt niet. Verstrakking van de regels, beperking van de landenlijst en de onzekerheid over heropening van het programma zorgen ervoor dat de ORET-regeling steeds bureaucratischer wordt. Daardoor is dit jaar van de beschikbare 365 miljoen maar liefst 168 mijoen over. Dit geld dreigt verloren te gaan, de minister heeft de begroting nu met 83,5 miljoen verlaagd. Wij willen deze verlaging ongedaan maken en het geld meenemen naar de begroting voor volgend jaar..

Daarnaast wil het CDA een onderzoek naar de oorzaken van de onderuitputing. Agnes van Ardenne: .Wij willen nagaan of door wijziging van de procedures en een verbetering van de werkwijze van het departement bereikt kan worden dat het begrote bedrag wel goed gebruikt wordt. Het is toch niet de bedoeling van minister Herfkens dat het ORET-programma een zachte dood sterft? De evaluatie van het ORET-MILEV programma heeft overtuigend aangetoond dat inschakeling van het bedrijfsleven juist heel succesvol is. Wij willen dat de minister beter gebruik maakt van ORET..

Ook dient het CDA een amendement in om het niet benutte budget van de programma.s voor Onderwijs en Cultuur door te schuiven naar volgend jaar. Het CDA wil ook deze verlaging van 45 miljoen ongedaan maken.

Woordvoerder: Agnes van Ardenne 070-3182568 Voor verdere informatie: Bieke Oskam 070-3182509

15 dec 99 18:37