Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Brommers in Maassluis verhuizen naar de gewone weg

Datum nieuwsfeit: 15-12-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

Gemeente Maassluis

Persbericht

Kenmerk: MO263
Datum: 1 december 1999

Brommers verhuizen naar de gewone weg

Vanaf 15 december 1999 moeten brommers in principe binnen de bebouwde kom op de gewone weg gaan rijden. Fietspaden en fietsstroken zijn vanaf die datum alleen voor fietsers en snorfietsers bedoeld.

Ook in Maassluis wordt deze nieuwe regeling ingevoerd. In de praktijk zullen bromfietsers en scooterrijders met een geel plaatje er in Maassluis alleen niet direct per 15 december veel van merken. Er moeten nog technische aanpassingen worden gedaan en verkeersbesluiten worden genomen om het op alle plekken die daarvoor in de gemeente in aanmerking komen mogelijk en veilig te maken voor brommers om op de rijbaan te gaan rijden. Zo moeten er bijvoorbeeld bij verschillende verkeerslichteninstallaties aanpassingen worden gerealiseerd en moeten er borden worden geplaatst om duidelijk te maken waar de brommers het fietspad niet meer op mogen en waar wel. In de tussenliggende periode zijn alle fietspaden in Maassluis tijdelijk omgetoverd tot "fiets- en bromfietspaden".

Veiligheid
De landelijke regeling "brommers op de rijbaan" is niet zomaar in het leven geroepen. Tussen 1992 en 1994 zijn in Den Haag, Apeldoorn en Tiel proeven gedaan waarbij de brommers verplicht werden op de gewone weg te rijden. Bij deze praktijkproeven bleek het aantal ongelukken en slachtoffers onder brommers met maar liefst 50% te dalen. De nieuwe regeling geldt alleen voor brommers en scooters; herkenbaar aan de verplichte helm en het gele plaatje op het voorspatbord. Snorfietsers kunnen wel gewoon gebruik blijven maken van het fietspad. Uit cijfers blijkt dat bromfietsers een veel groter risico lopen bij een ongeval om het leven te komen dan andere weggebruikers. Driekwart van alle brommerongevallen ontstaat op een kruising. Een afslaande auto kan een rechtdoorgaande brommer op het fietspad vaak niet goed zien, met een aanrijding als gevolg. Door de nieuwe verkeersregel rijden auto en brommer voortaan samen op de gewone weg. Ze zien elkaar beter en letter beter op elkaars verkeersgedrag. Ook voor fietsers en snorfietsers bleek de nieuwe regeling veiliger.

Nieuwe regel, nieuw verkeersbord
In veel gemeenten gaan brommers binnen de bebouwde kom vanaf 15 december tussen de auto's rijden. Toch zullen er altijd plekken blijven waar dat niet kan of waar het toch veiliger is om het fietspad te gebruiken. Op die plaatsen komt een nieuw verkeersbord te staan met daarop een fiets én een bromfiets. Dat bord, dat op dit moment al op vele plaatsen in Maassluis is te zien, betekent dat het gaat om een fiets- en bromfietspad. Zowel fietsers als bromfietsers moeten hier verplicht gebruik van maken.

Het vertrouwde ronde blauwe bord met alleen een witte fiets erop betekent nog steeds "verplicht fietspad". Het verschil met voor 15 december 1999 is dat het nu alleen nog geldt voor fietsers en snorfietsers. Waar een brommer dit bord tegenkomt moet hij het fietspad verlaten en op de gewone weg gaan rijden.

Spelregels voor brommers
Daar waar brommers op de gewone rijbaan moeten gaan rijden, moeten ze zich wel aan bepaalde spelregels houden:


* Zoveel mogelijk rechts houden, met voldoende afstand van de zijkant van de weg;

* Auto's, brommers en andere voertuigen links inhalen;
* Gebruik maken van voorsorteervakken en bijbehorende verkeerslichten. Brommers mogen alleen de fietserslichten volgen als ze op een fiets- en bromfietspad rijden;
* De maximum snelheid voor brommers blijft hetzelfde: 30 kilometer per uur binnen de bebouwde kom en 40 kilometer per uur daarbuiten.

Folder

In het informatiecentrum in de hal van het stadhuis aan de Koningshoek is een gratis folder verkrijgbaar over de regeling "Brommers op de rijbaan". Hierin wordt uitgelegd wat de maatregel inhoudt, voor wie die maatregel is bedoeld en wat het in de praktijk betekent.

Laatste wijziging: 01 December 1999

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie