Knelpunten gesprek AFMP en MARVER over Defensienota 2000

Datum nieuwsfeit: 15-12-1999
Algemene Federatie van Militair Personeel

NIET TE JONG, NIET TE OUD Hoe nu verder .....?

De gezamenlijke Bondsraad van de AFMP (Algemene Federatie van Militair Personeel) en de MARVER (Marechausseevereniging) -samen met 25.000 leden de grootste vakbond voor militair personeel- heeft op 15 december 1999 te Lunteren gesproken over de Defensienota 2000.

Hierbij zijn de volgende knelpunten geconstateerd:

1. De krijgsmacht is niet optimaal gevuld en de kans dat het zal verbeteren lijkt heel klein. De vergadering stelt vast dat in dit geval het ambitieniveau van de regering met onmiddellijke ingang moet worden teruggebracht van vier naar drie vredesoperaties, tegelijkertijd.

2. De genoemde 60/40 (BOT/BBT-personeel) verhouding, in het kader van respectievelijk jonger en ouder personeel, kan niet onverkort gestalte gegeven worden. Bijvoorbeeld de inzet van infanteriepersoneel zou naar een 80/20 verhouding moet gaan, terwijl in het geval van de opsporingsambtenaren van de Koninklijke marechaussee het voor de hand ligt een 40/60 verhouding te hanteren. Een en ander heeft te maken met capaciteit, kwaliteit en ervaring van het betreffende personeel.

3. In het kader van de UKW-leeftijd leven er nog vele vragen. Onder meer: hoe flexibel is de regeling; hoe denkt de fiscus over de "pensioen"leeftijd van 60 jaar; is het nog mogelijk 40 dienstjaren op te bouwen; is het bespreekbaar de ondergrens van 55 jaar te verlagen in specifieke gevallen? Met name in het kader van de operationele leeftijdsgrenzen? Het genoemde percentage van 70% uitkering gedurende deze periode blijft onbespreekbaar en wordt volledig van de hand gewezen.

De gezamenlijke Bondsraad van de AFMP en de MARVER roept de "politiek" en de bewindslieden van Defensie dan ook op hun oordeel niet alleen te baseren op de meestal fraaie teksten van de Defensienota 2000 en op zo kort mogelijke termijn uitsluitsel te geven over de opgeroepen vragen. Wordt hierop niet adequaat gereageerd dan zien wij ons genoodzaakt om daar middels de arbeidsvoor-waardenonderhandelingen op te reageren. De betekenis van de uitwerking op het aanzien van Defensie als aantrekkelijke werkgever is direct in het geding.

Nadere reacties:
A.J.M. Heerts voorzitter MARVER tel. 055-5261616 06-53994580 B. Snoep voozitter AFMP tel. 033-4615941 0413-330271 06-53526076