Rode Kruis: 'ruim 1000 hulpverleners bij millenniumovergang'

Datum nieuwsfeit: 15-12-1999
Rode Kruis Vlaanderen

Persbericht

Het Rode Kruis houdt meer dan 1000 hulpverleners paraat bij de millenniumovergang

Het Rode Kruis treft zijn laatste voorbereidingen voor de overgang
1999-2000. Niemand weet immers of de overgang probleemloos zal verlopen. In de eerste plaats werden maatregelen genomen om het hoofd te bieden aan eventuele noodsituaties die zich naar aanleiding van de millenniumbug zouden kunnen voordoen. Het Rode Kruis heeft ook rekening gehouden met een grotere vraag naar eerstehulpposten voor de millenniumevenementen.

Volgens het noodplan van het Rode Kruis staan in elke provincie 200 rodekruisvrijwilligers 24 uur paraat. De actieve inzetperiode loopt van 31 december 1999 12.00 uur tot 1 januari 2000 12.00 uur. De eerste dagen van 2000 blijft een periode van waakzaamheid zodat ook dan nog onmiddellijk voldoende hulpverleners kunnen worden ingezet.

Het noodplan houdt rekening met een mogelijke uitval van telefoonverbindingen en elektriciteit. Om de alarmering en de communicatie met zijn hulpverleners te garanderen heeft het Rode Kruis twee noodcommunicatienetwerken. Wanneer de telefoonverbindingen zouden uitvallen en de installaties van de rodekruisdispatchings niet meer functioneren, kan er worden overgeschakeld op een eigen radionet met vaste radioposten verspreid over elke provincie. Als dit systeem onvoldoende is, kunnen rodekruismedewerkers toch nog dankzij de samenwerking met de Unie van Belgische Amateurzenders met elkaar in contact blijven.

Alle 220 ziekenwagens van het Rode Kruis moeten tijdens de overgang kunnen worden bemand en ingezet. Voor een goede verspreiding krijgen een aantal ziekenwagens ook tijdelijk een andere bestemming. Verder worden alle voorraden van onder meer medisch materiaal, zuurstofflessen en brandstof nagekeken en opgedreven.

Naast mogelijke gevolgen van de millenniumbug heeft het Rode Kruis zich voorbereid op een grotere vraag naar preventieve hulpposten. In september al werd bij gemeentebesturen en organisatoren van evenementen aangedrongen om zo snel mogelijk de aanvragen in te dienen. Op die manier kon het Rode Kruis op basis van een risiscoanalyse en de mogelijkheden zijn inzet bepalen. Op deze oproepen kwam minder respons dan verwacht. De laatste dagen komen wel nog nieuwe aanvragen binnen. Waarschijnlijk zal het totaal aantal preventieve acties niet hoger uitkomen dan tijdens de eindejaarsperiodes van de voorbije jaren.

Elke provinciale zetel van het Rode Kruis wordt tijdens de overgangsnacht bemand door een ploeg die de rodekruisacties in haar provincie coördineert. De nationale coördinatie is in handen van een team van een 10-tal medewerkers op de hoofdzetel in Brussel. Het team zal ook de evolutie in het buitenland op de voet volgen.

Om een zicht te hebben op het aantal beschikbare hulpverleners bij de overgang, deed het Rode Kruis in september een rondvraag bij zijn vrijwilligers. Het Rode Kruis is verheugd dat zoveel vrijwilligers zich willen vrijmaken tijdens de feestelijkheden. De andere vrijwilligers zullen de toestand via de media volgen zodat zij zo nodig kunnen bijspringen en bij langdurige problemen voor aflossing kunnen zorgen. Verscheidene rodekruisafdelingen in Vlaanderen paren het nuttige aan het aangename en vieren oudejaar gezamenlijk en alcoholvrij.

Voor het noodplan werd samengewerkt met de overheid en andere hulpdiensten op alle niveau's. Het Rode Kruis is ook vertegenwoordigd in de crisiscel van elke provincie.

Brussel, 15 december 1999

Voor meer informatie:
Leen Tullen, tel. kantoor: (02)645.45.01, gsm: (075)64.00.23, fax: (02)646.04.41, e-mail: perszaken@redcross-fl.be Rode Kruis-Vlaanderen-Perszaken, Vleurgatsesteenweg 98, 1050 Brussel.