Radioberichten over bollensector slaan aan

Datum nieuwsfeit: 15-12-1999
TuinbouwNet

Radioberichten over bollensector slaan aan

De nieuwsberichten over de bollensector via regionale radio waren dit jaar een succes. De berichten werden uitgezonden op 150 stations met een bereik van miljoenen Nederlanders. Onderwerpen waren Nationale Bollendag, het ideale moment voor het planten van bloembollen en de milieuvriendelijke bollenteelt.

De berichten zijn gemaakt op initiatief van het PR-platform bloembollen. Daarin werken de bollenorganisaties samen om het imago van de sector te versterken. De nieuwsberichten zijn gemaakt op kosten van de sector en vervolgens aangeboden aan lokale omroepen. Bijna de helft van de ruim 300 omroepen heeft de banden uitgezonden; deze zenders worden goed beluisterd. Het ging steeds om onderwerpen over de bollensector die ongeveer vijf minuten duren. Vaak werden de interviews gemaakt op bollenbedrijven.

Het PR-platform wil verder het succes vergroten van de Nationale Bollendag, de open dag van teelt en handel. Om de herkenbaarheid te vergroten komt er promotiemateriaal, zoals T-shirts, petjes, en dergelijke. Eerder is al gezorgd voor vlaggen. Het platform streeft er ook naar het bezoek van Nederlanders aan bloembollenevenementen te stimuleren. Naar alle VVV's gaat een overzicht van de bloeiende manifestaties.

Het PR-platform is tevreden over de campagne Ondernemers van Nature. Hierin is onder meer een lespakket ontwikkeld over de bollenteelt en
-handel. De TV-programma's over de agrarische sector, uitgezonden door de TROS, hadden een opvallend hoge kijkdichtheid en waardering. Bollentelers hebben aan de campagne bijgedragen via de LTO-contributie.

In het PR-platform zijn vertegenwoordigd: de KAVB, WLTO, de BGBB, de Bond van Bloembollenveilingen, het IBC, het LBO en het Productschap Tuinbouw. Telers en handelaren betalen de activiteiten via de PT-heffing.

Jaarlijks gaat het om ongeveer 50.000 gulden.