Bouw- en Houtbond FNV wil studiefonds voor omscholing

Datum nieuwsfeit: 15-12-1999

BOUW EN HOUTBOND FNV

Bouw- en Houtbond FNV wil studiefonds voor omscholing

De Bouw- en Houtbond FNV wil werknemers de gelegenheid bieden tot omscholing. Hiervoor vindt de bond een studiefonds nodig. Niet alleen werknemers die dreigen 'op te branden' moeten er gebruik van kunnen maken. Ook werknemers die hun leven een andere wending willen geven, zouden een beroep op het fonds mogen doen.

Voorzitter Roel de Vries van de Bouw- en Houtbond FNV lanceert het idee voor een studiefonds op een symposium over 'Opbrengsten van collectieve afspraken over scholing en training' in De Burcht, woensdagmiddag 15 december in Amsterdam.
Regelmatig krijgt de Bouw- en Houtbond FNV telefoontjes van leden dat zij hun huidige werk hooguit nog een jaartje of twee volhouden. Moet zo iemand dan op z'n tandvlees verder, om op enig moment toch uit te vallen? Zijn werkgever heeft van omscholing alleen profijt voor zover hij er kosten rond ziekte en arbeidsongeschiktheid mee uitspaart. En het betreft een langerlopend traject: iemand is niet van de ene op de andere dag van timmerman naar leraar op het VMBO omgeschoold of van schilder naar verkoper in een doe-het-zelf zaak. Een fonds van de bedrijfstak kan daarin voorzien. Voor nieuwkomers in de sector een aantrekkelijk idee: ze kiezen voor een beroep waar ze niet voor hun leven aan vastzitten; de bedrijfstak biedt ook heel andere perspectieven. Voor de Bouw- en Houtbond FNV hoeft het fonds dan ook niet beperkt te worden tot mensen die opgebrand dreigen te raken.

Roel de Vries zal voorts een lans breken voor het erkennen van 'verworven kwalificaties'. Niet iedereen in de bouw heeft een diploma primair vakonderwijs. Mensen die al een jaar of tien op de bouw rondlopen, hebben echter in de praktijk veel kennis en vaardigheden verworven. De Bouw- en Houtbond FNV zou hen graag in de gelegenheid stellen die kennis te laten meten. Nog mooier wordt het wanneer zij vervolgens een advies krijgen welke onderdelen er nog ontbreken om voor het diploma primair vakonderwijs in aanmerking te komen. Na een enkele korte, aangepaste cursus kan zo'n bouwvakker dan alsnog het diploma in ontvangst nemen, stelt de Bouw- en Houtbond FNV.

VOOR DE REDACTIE,

Noot voor redacties