SP: Netelenbos erkent probleem spoor Almelo, maar doet niets

SP

SP: MINISTER ERKENT PROBLEEM OP SPOORLIJN, MAAR DOET NIETS

Den Haag, 15 december 1999

Tweede-Kamerlid Harry van Bommel is slechts gedeeltelijk tevreden met het antwoord van minister Netelenbos op zijn vragen over de spoorlijn Almelo-Mariënberg. De oude treinen op de spoorlijn, die wordt geëxploiteerd door Connexxion, vallen regelmatig uit. Van Bommel vindt dat Connexxion onvoldoende investeert in het materieel. Volgens hem bestaat er een relatie tussen de concessie-/contractduur en de investeringen in materieel. Aan het eind van de concessieduur blijven investeringen in materieel uit. De minister geeft hem daarin nu gelijk, maar ze is niet van plan er zelf iets aan te doen.

De minister schuift de verantwoordelijkheid voor de spoorverbinding af op de regio Twente en de provincie Overijssel. Van Bommel: 'Het is waar dat de verantwoordelijkheid voor deze spoorlijn bij die decentrale overheden ligt, maar daar zit nou net het probleem. De minister zou zelf verantwoordelijk moeten zijn voor de exploitatie van het gehele Nederlandse spoorwegnet. Door het losknippen van stukjes van het spoorwegnet, die vervolgens openbaar worden aanbesteed, verliest de minister haar grip op het spoorvervoer in Nederland. De kwaliteit van de dienstverlening gaat dan achteruit, zoals tussen Almelo en Mariënberg is te zien.' Gisteren, in het debat over de HSL-zuid, zei minister Netelenbos nog dat zij juist meer grip op de NS wilde krijgen. Van Bommel hoopt dat de minister tijdig tot inkeer komt en ook de verantwoordelijkheid voor de lijn Almelo-Mariënberg weer op zich neemt. Van Bommel: 'We moeten terug naar één overheidsbedrijf dat een compleet en kwalitatief hoogstaand netwerk van spoorvervoer verzorgt, ook op plaatsen waar dat financieel minder geld oplevert.'

Informatie:
Harry van Bommel: 070 - 3183044 of 06-22788043